Dlaczego budujemy ciągi pieszo-rowerowe?

Dlaczego budujemy ciągi pieszo-rowerowe?

09-08-2019

Budowa ciągów pieszo-rowerowych na terenie Skawiny to jeden z elementów szeroko pojętej strategii rozwoju gminy. Nowe szlaki będą najczęściej wykorzystywane przez pieszych, a dopiero w drugiej kolejności przez rowerzystów. Wobec wielu wątpliwości i komentarzy zachęcamy do zapoznania się z poniższą informacją.


Miasto to złożony organizm

Miasto to złożony organizm na który składają się różne grupy mieszkańców - od niemowlaka, po seniora. Odpowiednio stworzona infrastruktura drogowa i komunikacyjna poprawia komfort przemieszczania się mamom z wózkami czy osobom niepełnosprawnym, ale też seniorom ciągnącym wózki z zakupami, osobom z ograniczeniami ruchowymi. Również uczniowie, dzięki odpowiednim inwestycjom w tym zakresie, będą mogli bezpiecznie dotrzeć do szkoły na rowerze.
 

3 metry wolnej przestrzeni

Ciągi pieszo-rowerowe to tak naprawdę trzy metry przestrzeni dla pieszych i rowerzystów, wolnej od słupków drogowych, słupów latarni oraz innych montowanych w chodnikach elementów infrastruktury drogowej. Znaki i latarnie czy słupy telefoniczne będą poza CPR-em lub nad nim. Inwestycje, które aktualnie prowadzimy uwzględniają wymianę przestarzałej infrastruktury podziemnej. Całkiem nowa nawierzchnia zostanie wykonana na ulicach: Batorego, Kazimierza Wielkiego, Niepodległości, Żeromskiego.

Nowy ciąg zamiast starego chodnika

Większość ciągów pieszo-rowerowych budowanych jest w miejscu starego chodnika, zwykle wyraźnie zniszczonego. Taką sytuację mieliśmy w przypadku ulic: Radziszowskiej - chodnik wybudowany w latach 80-tych ubiegłego wieku oraz Tynieckiej.
 

Czy zadbaliśmy o zieleń?

Realizując inwestycje staramy się zawsze tak je planować, by zachowywać możliwie najwięcej istniejącej zieleni i drzew. Wysokie i zdrowe drzewa w miejscach budowanych ciągów pieszo-rowerowych zostają zachowane. Tam, gdzie blisko chodnika rosną drzewa, stosuje się miejscowe przewężenia, tak jest w przypadku ulic: Żwirki i Wigury oraz Korabnickiej. Zachowana została również m. in. piękna lipa na skrzyżowaniu ulic: Żwirki i Wigury z Marii Konopnickiej, lipy przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ominięto brzozę w ciągu budowanym wzdłuż ulic: Ogrody i 29-go Listopada oraz wiele innych drzew na trasie zaprojektowanych ciągów pieszo-rowerowych.

Społeczeństwo starzejące się

Połączenie ulic: 29 Listopada z Ogrody ciągiem pieszo-rowerowym to istotna zmiana dla osób robiących zakupy na placu targowym w Skawinie. Seniorzy często przewożą zakupy w wózkach - inaczej nie są w stanie przetransportować kilku lub kilkunastu kilogramów. Aktualnie użytkownicy muszą pokonywać strome schody, na których nie można zamontować podjazdów.


Istotna zmiana

Z punktu widzenia użytkowników urządzeń transportu osobistego to istotna zmiana. Nie będą musieli już pokonywać dwóch bardzo ruchliwych skrzyżowań ulic: 29 Listopada i ks. Jerzego Popiełuszki oraz ks. Jerzego Popiełuszki z Ogrody.

 

Poprawa bezpieczeństwa

Realizowane ciągi pieszo-rowerowe niosą za sobą wiele zalet, które widać można w życiu codziennym i przemieszczaniu się mieszkańców. Poniżej prezentujemy ich zwięzłą listę:

  • małe nachylenie budowanych ciągów to znaczne ułatwienie,
  • obniżone krawężniki na przejazdach,
  • płyty ostrzegawcze i kierunkowe na przejściach,
  • elementy uspokojenia ruchu poprawiające bezpieczeństwo w miejscach krzyżowania się ruchu pieszego z samochodowym,
  • malowane na czerwono przejazdy, piktogramy i pionowe oznakowanie, czytelne dla pieszych i kierowców znacznie poprawią bezpieczeństwo mieszkańców.

Im więcej osób w mieście porusza się pieszo lub rowerem, tym mniej samochodów parkujących na chodnikach, blokujących możliwość swobodnego przemieszczania się.

 

Dlaczego nawierzchnia betonowa a nie asfaltowa?

Dostajemy również sporo pytań, dlaczego stosujemy nawierzchnię betonową, a nie asfaltową w ramach tych inwestycji. Poniżej przedstawiamy listę zalet, jakie niesie za sobą budowa ciągów betonowych:

  • asfalt to materiał ropopochodny, czyli bardziej szkodliwy dla środowiska. Do produkcji asfaltu wykorzystuje się ropę naftową;
  • asfalt zdecydowanie szybciej nagrzewa się tworząc w mieście tzw. wyspy ciepła, w mniejszym stopniu dzieje się to z betonem;
  • beton nie „przyciąga” tak słońca i nie nagrzewa się równie szybko;
  • beton w razie konieczności dostania się do infrastruktury podziemnej, łatwiej wymienić, wycinając odcinek niż niewielki kawałek asfaltu, który w praktyce załatany, szybciej ulega degradacji;
  • beton jest bardziej szorstki niż asfalt - ma lepszą przyczepność;
  • beton odbija światło latarni dzięki czemu pieszy/rowerzysta jest lepiej widoczny co wpływa na poprawę bezpieczeństwa;
  • beton jest tańszy o 20% i jest bardziej ekologiczny;
  • podczas produkcji betonu utylizowane są w cementowniach śmieci, spalane w bardzo wysokich temperaturach.
  • stosowanie betonu na ścieżkach nie wymaga montażu obrzeży, poza miejscem stycznym do jezdni (obniża to koszt każdej inwestycji).

 

Dlaczego nie stosujemy nawierzchni z kostki brukowej?

Miasta odchodzą od stosowania kostki fazowanej. Niewiele osób lubi przecież słuchać stukotu kółek od walizek, rolek czy wózków dziecięcych i zakupowych. Jak muszą się czuć dzieci narażone na ten walor dźwiękowy podczas spaceru? Taka kostka jest również gigantycznym problemem dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

  fot. J.Karasiński

Źródło: PSW/RS

« Powrót

Drukuj

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie

Rynek 1, 32-050 Skawina

Tel. centrala: +48 12 277 01 00

Fax +48 12 277 01 10

urzad@um.skawina.net

Godziny pracy

Poniedziałek 8.00 - 17.00
Wtorek 7.30 - 15.30
Środa 7.30 - 15.30
Czwartek 7.30 - 15.30
Piątek 7.30 - 14.30

© 2009 by UMIG Skawina. Aplikacje internetowe i tworzenie stron WWW by ESC SA.