Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych
Ikona Stan powietrza
Pogoda ikona

9°C

Ikona Ekointerwencja Ikona Program Czyste Powietrze
Informacja dla osób niesłyszących i niedosłyszących Ikona wersja kontrastowa
RODO Ikona wyszukiwarka

Jakość powietrza

Bardzo dobra

Legenda

Bardzo dobra
Dobra
Umiarkowana
Dostateczna
Zła
Bardzo zła
Brak danych
Czujnik GIOŚ PM10 NO2 SO2 C6H6
Ogrody, Skawina   -   12   5   0.34
Czujniki w Gminie Skawina PM10 PM2.5
Mikołaja Kopernika   8.37   10.38
Leśna   4.57   5.96
Edwarda Warchałowskiego   14.16   17.6
Wytrzyszczek   5.96   7.56
Generała Emila Fieldorfa "Nila"   12.69   16.1
Skawińska   13.39   15.96
Leona Petrażyckiego   6.22   8.07
Leona Petrażyckiego   5.39   6.81
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3 Partner

Menu

Procedury: stopnie zagrożenia

Działania krótkoterminowe wdrażane będą w sytuacjach ryzyka wystąpienia lub wystąpienia przekroczeń poziomów alarmowych, informowania i dopuszczalnych substancji w powietrzu. Ze względu na sposób uśredniania wyników pomiarów substancji w powietrzu, poziomy zagrożenia ustala się w oparciu o wartości stężeń pyłu PM10, ozonu oraz dwutlenków siarki i azotu.
 

Ustala się 3 stopnie zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza:

  • I stopień zagrożenia (kod żółty),
  • II stopień zagrożenia (kod pomarańczowy),
  • III stopień zagrożenia (kod czerwony).

Wprowadzanie stopni zagrożenia zanieczyszczeniem odbywa się we współpracy służb Wojewody, Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i Marszałka Województwa Małopolskiego, przy wykorzystaniu informacji pochodzących ze stacji automatycznego monitoringu powietrza oraz systemu prognoz jakości powietrza. 

1 stopień zagrożenia  –  kod żółty
 
Tryb i sposób ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń
1 stopień zagrożenia dla pyłu PM10 wprowadzany jest automatycznie w godzinach między 6:00
a 18:00, gdy średnie stężenie pyłu PM10 z ostatnich 12 godzin przekroczy 80 μg/m3. Po wprowadzeniu,
stopień zagrożenia obowiązuje do końca doby.

1 stopień zagrożenia dla ozonu wprowadzany jest automatycznie w godzinach między 6:00 a 18:00,
gdy średnie stężenie ozonu z ostatnich 8 godzin przekroczy 120 μg/m3. Po wprowadzeniu, stopień
zagrożenia obowiązuje do końca doby.

Stopień zagrożenia wyznaczany jest odrębnie dla każdego powiatu lub miasta na prawach powiatu
na podstawie średniego stężenia ze stacji monitoringowych GIOŚ zlokalizowanych w danym powiecie.
W przypadku powiatów, na terenie których nie są zlokalizowane stacje GIOŚ, wykorzystywane są dane
ze stacji uznanych przez GIOŚ za reprezentatywne dla obszaru danego powiatu.
 
Urząd Marszałkowski:
Publikuje komunikat na stronie internetowej https://powietrze.malopolska.pl/komunikaty
Umożliwia pobranie komunikatu poprzez newsletter e-mail oraz API dla aplikacji.
Urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe:
publikują komunikat na stronie internetowej gminy/powiatu.
 
Działania krótkoterminowe
Obowiązki powszechne:
  • Zakaz eksploatacji kominków i miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwa stałe, jeżeli nie
stanowią one jedynego źródła ogrzewania.
Zadania wójtów, burmistrzów i prezydentów miast:
  • Obowiązek prowadzenia kontroli pod kątem spalania odpadów i przestrzegania wymagań
tzw. uchwały antysmogowej.
 
 
2 stopień zagrożenia  –  kod pomarańczowy
 
Tryb i sposób ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń
2 stopień zagrożenia dla pyłu PM10 lub ozonu wprowadzany jest na podstawie informacji Głównego
Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska:
  • przekazuje komunikat do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
  • przekazuje komunikat do Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Klimatu,
  • przekazuje komunikat do Urzędu Marszałkowskiego.
 
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego:
  • powiadamia niezwłocznie społeczeństwo, w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie
województwa małopolskiego,
  • przekazuje komunikat do właściwych powiatowych centrów zarządzania kryzysowego,
  • publikuje komunikat w ramach Regionalnego Systemu Ostrzegania,
  • przekazuje komunikat do mediów.
Powiatowe Centra Zarządzania Kryzysowego:
  • przekazują komunikat do urzędów gmin na swoim obszarze,
  • przekazują komunikat na adresy e-mail placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych
(szkół, przedszkoli, żłobków, domów dziecka itp.) oraz placówek ochrony
zdrowia i opieki społecznej,
  • publikują komunikat na stronie internetowej powiatu.
Urzędy miast i gmin:
  • publikują komunikat na stronie internetowej gminy.
 
Działania krótkoterminowe
Obowiązki powszechne:
  • Zakaz aktywności dzieci i młodzieży uczących się w placówkach oświatowo-wychowawczych
i opiekuńczo-wychowawczych na zewnątrz.
  • Zakaz stosowania dmuchaw do liści.
  • Zakaz eksploatacji kominków i miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwa stałe, jeżeli nie
stanowią one jedynego źródła ogrzewania.
Zadania wójtów, burmistrzów i prezydentów miast:
  • Obowiązek prowadzenia kontroli pod kątem spalania odpadów i przestrzegania wymagań tzw.
uchwały antysmogowej w wymiarze co najmniej 5 kontroli dziennie dla gmin o liczbie
mieszkańców do 20 tys., co najmniej 10 kontroli dziennie dla gmin o liczbie mieszkańców między
20 a 50 tys. oraz co najmniej 20 kontroli dziennie w pozostałych gminach.
 
 
3 stopień zagrożenia  –  kod czerwony
 
Tryb i sposób ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń
3 stopień zagrożenia dla pyłu PM10, ozonu lub dwutlenku azotu wprowadzany jest na podstawie
informacji Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska:
  • przekazuje komunikat do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
  • przekazuje komunikat do Urzędu Marszałkowskiego,
  • przekazuje komunikat do Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Klimatu,
  • przekazuje komunikat do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego:
  • powiadamia niezwłocznie społeczeństwo, w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie
województwa małopolskiego,
  • przekazuje komunikat do właściwych powiatowych centrów zarządzania kryzysowego,
  • publikuje komunikat w ramach Regionalnego Systemu Ostrzegania,
  • wnioskuje do RCB o wysłanie ostrzeżeń SMS,
  • przekazuje komunikat do mediów.
Powiatowe Centra Zarządzania Kryzysowego:
  • przekazują komunikat do urzędów gmin na swoim obszarze,
  • przekazują komunikat na adresy e-mail placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych
(szkół, przedszkoli, żłobków, domów dziecka itp.) oraz placówek ochrony
zdrowia i opieki społecznej,
  • przekazują komunikat do podmiotów korzystających ze środowiska zobowiązanych na
podstawie pozwolenia na emisję gazów lub pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego
do podjęcia działań ograniczających emisję zanieczyszczeń,
  • publikują komunikat na stronie internetowej powiatu.
Urzędy miast i gmin:
  • publikują komunikat na stronie internetowej gminy.
Działania krótkoterminowe
Obowiązki powszechne:
  • Zakaz aktywności dzieci i młodzieży uczących się w placówkach oświatowo-wychowawczych
i opiekuńczo-wychowawczych na zewnątrz.
  • Zakaz eksploatacji kominków i miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwa stałe, jeżeli nie
stanowią one jedynego źródła ogrzewania.
  • Zakaz eksploatacji urządzeń grzewczych na paliwa stałe (węgiel, biomasa) w przypadku
możliwości zastosowania alternatywnego ogrzewania.
  • Zakaz stosowania dmuchaw do liści.
  • Zakaz czyszczenia ulic na sucho z wyłączeniem urządzeń pracujących w systemie próżniowym,
m.in. redukujących zanieczyszczenia pyłowe.