Gmina Skawina po raz 19. przystąpiła do największej ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, realizowaną pod hasłem „W poszukiwaniu szczęścia”. Ostatni rok postawił przed nami wiele nowych wyzwań związanych z pojawieniem się SARS-CoV-2.

Skutki światowej pandemii odczuli zarówno dorośli, nastolatki jak i dzieci. Izolacja społeczna, wprowadzanie zdalnego lub hybrydowego nauczania oraz różnego rodzaju zakazy i obostrzenia spowodowały odczuwalne przez wszystkich obniżenie nastroju. Jak pokazują badania, obecnie wielu uczniów i ich rodziny doświadczają negatywnych emocji i dyskomfortu.

Tegoroczna kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” została przygotowana specjalnie z myślą o wsparciu dzieci i młodzieży oraz ich rodziców w tych trudnych chwilach. Zapraszamy szkoły do zapoznania się z założeniami najnowszej edycji akcji, która stanowi jeden z elementów uzupełniających lokalny system profilaktyki.

Elementem kampanii będzie udział w Ogólnopolskiej Diagnozie Społecznej. Wyniki tych badań mogą być bardzo  pomocne przy diagnozowaniu obszarów problemowych związanych ze stanem emocjonalnym dzieci i młodzieży. Obszary tematyczne badań: zdrowie, rodzina, szkoła, kultura, psychologia, ekonomia, kapitał społeczny.

Tegoroczna propozycja kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł” zawiera zestaw scenariuszy zajęć oraz kart pracy z uczniami, które mogą być wykorzystane podczas lekcji stacjonarnych oraz w nauczaniu zdalnym.

Celem kampanii będzie zwrócenie uwagi na szczęście jako stan, który może się przejawiać  w różnych aktywnościach życia codziennego. Poszczególne zadania zostały tak dobrane, aby umożliwić uczniom doznawanie i przeżywanie radosnych, pozytywnych emocji przy jednoczesnym doświadczaniu pozytywnej atmosfery pracy. Badania pokazują, że troska o prawidłowy rozwój psychofizyczny oraz budowanie poczucia wewnętrznego szczęścia są jednymi z ważnych czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi (eksperymentowaniem z alkoholem lub innymi substancjami zmieniającymi nastrój).

KLASA 1-3

Na poziomie klas 1-3 zajęcia koncentrują się na uświadomieniu uczniom ich własnych emocji i tego, że każdy człowiek dąży do bycia szczęśliwym.

KLASA 4-6

Dla uczniów klas 4-6 zadania koncentrują uwagę na bazę jaką daje dom i pozytywne więzi rodzinne, tak ważne w czasie pandemii. Baza ta ułatwia poszukiwanie, dążenie do szczęścia.

KLASA 7-8

Dla starszych uczniów organizatorzy przygotowali dialog pomiędzy poczuciem własnej wartości i pozytywnym działaniu, ułatwiający dążenie do celu. Posiadanie takiego zaplecza ułatwia funkcjonowanie w grupie, a środowisko rówieśnicze – na tym etapie – ma duży wpływ na życie nastolatków.

W poszukiwaniu szczęścia …” to kampania skupiająca się na budowaniu kompetencji, rozwiązywaniu problemów wśród uczniów, znajdujących się na różnym etapie rozwojowym. Natomiast dla rodziców stanowi kompendium wiedzy, jak radzić sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi przeżywanymi przez dzieci w sytuacji izolacji społecznej, spowodowanej pandemią koronawirusa.

Cele kampanii:

  • budowanie poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży;
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania własnych zalet i mocnych stron;
  • doznawanie pozytywnych emocji;
  • motywowanie do osiągania założonych celów;
  • minimalizacja ryzyka zachowań ryzykownych (eksperymentowania z alkoholem lub innymi substancjami zmieniającymi nastrój).


Materiały kampanijne:

  • Karty pracy dla uczniów;
  • Plakaty edukacyjne;
  • Materiały edukacyjne dla nauczycieli (scenariusze zajęć);
  • Materiały dla rodziców;
  • Konkursy indywidualne i zespołowe dla uczniów.


Karty pracy, zawierają ćwiczenia i zadania, dostosowane do wieku odbiorcy. Ułatwiają zapoznanie i zapamiętanie treści przekazywanych w kampanii. Treści te dotyczą samopoznania, poczucia własnej wartości oraz doznawania pozytywnych emocji, jako kompetencji potrzebnych w warunkach sytuacji trudnych, jak np. pandemia COVID-19.

Materiały dla rodziców będą zawierały wskazówki dotyczące odkrywania mocnych stron własnego dziecka oraz sposobów budowania w dziecku poczucia własnej wartości. Wskażą konkretne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami dzieci, jakich mogą doświadczać w sytuacji izolacji społecznej wywołanej pandemią COVID-19.

Adresaci kampanii:

  • uczniowie klas 1-3, 4-6, 7-8 szkoły podstawowej;
  • nauczyciele;
  • rodzice.


W ramach kampanii  „Zachowaj Trzeźwy Umysł 2021” organizowane są dwa konkursy:

  • Szczęśliwa chwila, szczęśliwy dzień, szczęśliwe życie– konkurs plastyczno-literacki (indywidualny);
  • Rozwiąż krzyżówkę– konkurs krzyżówkowy (indywidualny).


Po zgłoszeniu się danej szkoły do kampanii – szkoły otrzymają hasła do materiałów „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, które otwierać będzie karty pracy dla uczniów.

Serdecznie zapraszamy szkoły z terenu gminy Skawina do włączenia się w tegoroczną edycję projektu. Z ramienia samorządu kampanię koordynuje Małgorzata Kopeć Członek Kapituły „Trzeźwego Umysłu”, Kierownik Centrum Wspierania Rodziny UMiG w Skawinie, siedziba: ul. Ks. J. Popiełuszki 17 tel. 12 276 01 27 – adres do korespondencji: Urząd Miasta  i Gminy w Skawinie 32-050 Skawina Rynek 1. Jednocześnie informujemy, że więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie internetowej www.trzezwyumysl.pl, a materiały towarzyszące akcji szkoły otrzymują bezpłatnie z UMiG po złożeniu deklaracji udziału w akcji.

Szczegółowe instrukcje dot. udziału w kampanii oraz formularz zgłoszeniowy został przekazany do szkół drogą elektroniczną oraz za pośrednictwem Wydziału Edukacji.

Wyrażamy nadzieję, że idea kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, spotka się z poparciem i zrozumieniem Państwa, a przy udziale wszystkich, którym dobro dzieci i młodzieży leży na sercu, przyniesie zamierzone cele oraz dla całej społeczności lokalnej wiele satysfakcji i pożytku.

Źródło: CWR