W Urzędzie Miasta i Gminy w Skawinie działa Gminny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste Powietrze”. W ramach programu „Czyste Powietrze” istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na wymianę starych, nieefektywnych kotłów na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła, o najwyższych normach tj.: kocioł gazowy kondensacyjny, kocioł olejowy, ogrzewanie elektryczne, kocioł na paliwo stałe spełniający określone wymagania, pompy ciepła lub węzeł cieplny w przypadku podłączenia do sieci ciepłowniczej. Dotacja przyznawane są także na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.
Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym, czyli dokumenty oceniane są na bieżąco.
Program przewiduje dofinansowanie m.in.:
- wymiany starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwo stałe) oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła spełniających wymagania Programu;
- docieplenia przegród budynku;
- wymiany stolarki okiennej i drzwiowej;
- instalacji odnawialnych źródeł energii;
- montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Gminni konsultanci, wspierają mieszkańców w zakresie udzielania informacji o zasadach programu oraz w procesie składania wniosku o dofinansowanie i późniejszym rozliczeniu dotacji.
Punkt zlokalizowany jest w Wydziale Ochrony Powietrza Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie (ul. Rynek 12, 32-050 Skawina) i jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu, tj.:
- poniedziałek w godzinach 8:00 – 17:00
- wtorek - czwartek w godzinach 7.30 – 15.30
- piątek w godzinach 7:30 – 14:30
W programie Czyste Powietrze są dwa poziomy dofinansowania:
- Poziom podstawowy (do 30% zwrotu) - beneficjenci to osoby fizyczne, będące właścicielami/współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą, o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 100 000 zł.
- Poziom podwyższony (do 60% zwrotu)- beneficjenci to osoby fizyczne, które łącznie spełniają następujące warunki:
- są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą;
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka ich gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:
a) 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
b) 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Szczegółowe informacje na temat programu Czyste Powietrze dostępne są na stronie https://czystepowietrze.gov.pl/ lub https://www.wfos.krakow.pl/.
Mieszkaniec, który chce skorzystać z pomocy gminnego konsultanta powinien umówić się telefonicznie na spotkanie. Po przygotowaniu wniosku dla mieszkańca pracownik Urzędu następnie przekazuje go do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, gdzie następuje jego ocena i decyzja o udzieleniu dotacji.
Sprawdź jaka jest procedura wnioskowania poprzez gminny punkt konsultacyjny:
- Zadzwoń pod jeden z numerów telefonów: 882 353 455, 532 458 080, 532 085 350 i umów się na osobiste spotkanie z Ekodoradcą lub wypełnienie wniosku online.
- Przygotuj dane niezbędne do przygotowania wniosku (lista znajduje się poniżej).
- Ekodoradca przygotuje dla Ciebie wniosek, następnie ustali termin spotkania celem podpisania wniosku.
- Wniosek zostanie przekazany przez Urząd Miasta i Gminy w Skawinie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, gdzie nastąpi jego ocena i decyzja o udzieleniu dotacji.
- Pracownik merytoryczny Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie poinformuje Cię o statusie Twojego wniosku (nastąpi to w przeciągu miesiąca od daty złożenia wniosku).
- Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i zatwierdzeniu przez Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie otrzymasz listownie pismo z informacją o zawartej umowie, wraz z jej numerem, informacją o maksymalnej możliwej wysokości dofinansowania i nieprzekraczalnym terminie rozliczenia dotacji.
Lista informacji niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie:
1. DOTYCZĄCE WNIOSKODAWCY:
- dane osobowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania);
- adres e-mail oraz nr telefonu do kontaktu;
- dane osobowe współmałżonka (imię, nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania) oraz współwłaścicieli nieruchomości (imię, nazwisko, adres zamieszkania) (jeśli dotyczy);
- adres inwestycji, numer elektronicznej księgi wieczystej (w systemie numeracji KR3I/XXXXXXXX/X) oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta - dokument potwierdzający prawo własności budynku mieszkalnego np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku, który będzie stanowił załącznik do składanego wniosku);
- numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania,
- rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku);
- całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2);
- jeżeli inwestycja została już rozpoczęta, data wystawienia pierwszej faktury (innego dokumentu księgowego);
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku);
- osoby uprawnione do podstawowego poziomu dofinansowania (30%) są zobligowane do przedstawienia wysokości dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku (obecnie za 2020 rok), źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. ustawa o podatku dochodowym, działalność gospodarcza, rolnicza itp.) oraz sposób rozliczenia (np. PIT po rozliczeniu);
- osoby uprawnione do podwyższonego poziomu dofinansowania (60%) są zobligowane do przedstawienia zaświadczenia wskazującego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wydanego zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy (dla mieszkańców gminy Skawina jest to Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skawinie). Zaświadczenie może być wydane maksymalnie na 3 miesiące przed datą złożenia wniosku. Wzór zaświadczenia znajduje się w załączniku na końcu artykułu.
2. DOTYCZĄCE INWESTYCJI:
I. W zakresie wymiany źródła ciepła:
- rodzaj dotychczasowego sposobu ogrzewania budynku oraz nowego źródła ciepła;
- informacja czy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu;
- jeśli w budynku oprócz źródła ciepła na paliwo stałe istnieje inne czynne źródło ciepła np. piec gazowy służący jako podgrzewacz wody lub sezonowo do ogrzewania budynku - proszę podać ilość pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich 3 pełnych lat kalendarzowych);
- jeśli przedsięwzięcie dotyczy kotła na pellet - informacja o emisyjności urządzenia (powyżej/poniżej 20 mg/m3) lub posiadanym certyfikacie potwierdzającym spełnienie wymogów ekoprojektu (ecodesign);
- informacja czy modernizacji podlega także instalacja centralnego ogrzewania i instalacja do przygotowania ciepłej wody użytkowej (rurki, grzejniki, kolektory słoneczne).
II. W zakresie ocieplenia ścian/dachu/stropu – liczba m2 ocieplanej powierzchni.
III. W zakresie wymiany okien/drzwi – liczba m2 wymienianej stolarki okiennej/drzwiowej.
IV. Informacja czy wykonana została/ jest planowana/ konieczna dokumentacja projektowa (np. dotycząca przebudowy konstrukcji dachu pod ocieplenie, modernizacji instalacji wewnętrznej c.o. lub c.w.u., wymiany źródła ciepła, wentylacji mechanicznej).
Rozliczenie dotacji i wypłata środków
Wniosek o dofinansowanie nie stanowi podstawy do wypłaty dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Po wykonaniu inwestycji, należy przedstawić dokumenty do rozliczenia tj.: wniosek o płatność, faktury/dokumenty księgowe oraz dodatkowe dokumenty wymagane przez WFOŚiGW w Krakowie.
Aby wypełnić wniosek o płatność, należy umówić się na spotkanie z Ekodoradcą w Urzędzie Miasta i Gminy w Skawinie. Na wizytę należy dostarczyć faktury oraz dokumenty do rozliczenia, na ich podstawie Ekodoradca wypełni dla mieszkańca wniosek o płatność. Komplet dokumentów mieszkaniec wysyła samodzielnie listem poleconym do placówki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (ul. Kanonicza 12, 31-002 Kraków).
Ekodoradcy Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie pomagają mieszkańcom w przygotowaniu dokumentów do rozliczenia dofinansowania, jednakże to Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie jest odpowiedzialny za wypłatę dotacji w ramach programu Czyste Powietrze.
Przydatne linki:
Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/
Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl
Lista urządzeń i materiałów spełniających wymagania techniczne określone w programie "Czyste Powietrze”– dostępna na stronie www.lista-zum.ios.edu.pl
Źródło: OP