Z wielką przyjemnością informujemy, że Gmina Skawina po raz 20 przystąpiła do największej ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. W tym roku kampanii towarzyszy hasło: „Nie czas na nudę!”. 

Ostatnie miesiące postawiły przed wszystkimi wiele nowych wyzwań związanych z konsekwencjami zdalnej edukacji. Specjaliści alarmują, że skutki pandemii, w tym izolacji społecznej najbardziej dotknęły najmłodszych. Jak pokazują badania prawie 1/3 z nich deklaruje odczuwanie negatywnych emocji i dyskomfortu psychicznego.

Tegoroczna kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” została przygotowana specjalnie z myślą o wsparciu dzieci i młodzieży w budowaniu kompetencji i umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Stąd hasło kampanii „Nie czas na nudę!”, które ma wspierać młode pokolenie w ponownym odnajdywaniu się w realnym świecie.

Zgodnie z rekomendacjami psychologów i pedagogów, którzy przygotowali materiały edukacyjne, kampania skupia się na promowaniu zdrowego trybu życia, wspieraniu dzieci i młodzieży w poszukiwaniu i odnajdywaniu swoich pasji i zainteresowań oraz doskonaleniu umiejętności dotyczących wyzwalania pozytywnych emocji.

Założenia najnowszej edycji akcji, która w wielu samorządach stanowi jeden z elementów uzupełniających lokalny system profilaktyki  przekazane zostały do szkół z terenu gminy Skawina, które od lat chętnie podejmują działania proponowane przez realizatorów na terenie swoich szkół.

Zapewne wielu z nas doświadczyło w okresie pandemii zupełnie nowych emocji. Są one bezpośrednio związane z brakiem nauki stacjonarnej, izolacją, niekiedy chorobą lub nawet śmiercią bliskich. Najpoważniejsze konsekwencje tych wydarzeń ponoszą najmłodsi. Nauczyciele i rodzice posiadają jednak narzędzia, dzięki którym możliwe będzie przekucie ciężkich doświadczeń w coś pozytywnego. Jak odebrać sobie czas pochłonięty przed pandemię? Najpierw należy pochylić się nad obszarami szkód, jakie ona wyrządziła (m. in. nadszarpnięte umiejętności społeczne, trudności w obszarach komunikacji i aktywności fizycznej).

Cele kampanii:

  • Budowanie umiejętności i rozwijanie kompetencji radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które powodują ryzyko pojawienia się zachowań agresywnych i autodestrukcyjnych, np. sięgania po alkohol, dopalacze, papierosy.
  • Wyzwalanie pozytywnych emocji, czyli niwelowanie szkód psychicznych związanych
  • z pandemią.
  • Nabywanie umiejętności zagospodarowania wolnego czasu, aktywnego trybu życia.
  • Ograniczenie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych (agresywnych i autodestrukcyjnych) będących wynikiem izolacji społecznej (rówieśniczej).
  • Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych.
  • Edukacja rodziców i wsparcie ich w zakresie umiejętności wychowawczych.

Cele dodatkowe:

  • Integracja zespołów klasowych
  • Poznawanie swoich uczniów przez nauczycieli
  • Wspieranie pozytywnych wyborów życiowych
  • Kształtowanie zdrowych nawyków życiowych

Adresatami kampanii są: uczniowie klas 1-3, 4-6, 7-8 szkoły podstawowej, nauczyciele, rodzice.

W ramach kampanii  „Zachowaj Trzeźwy Umysł 2022” organizowane są dwa konkursy:

  • Konkurs plastyczno – literacki „Nie czas na nudę!”
  • Konkurs indywidulany „Zagraj w skoczka”
  • Konkurs zespołowy dla grup i świetlic „Nie czas na nudę!” – konkurs filmowy

Tegoroczna propozycja kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł” zawiera m. innymi zestaw scenariuszy zajęć oraz kart pracy z uczniami, które będą wykorzystane podczas lekcji w szkołach, które zgłosiły swój udział w akcji, a wśród nich są: Szkoła Podstawowa Nr 1 w Skawinie, Szkoła Podstawowa Nr 2 w Skawinie, Szkoła Podstawowa Nr 3 w Skawinie, Szkoła Podstawowa Nr 4 w Skawinie, Szkoła Podstawowa Nr 6 w Skawinie, Szkoła Podstawowa w Jaśkowicach, Szkoła Podstawowa w Radziszowie, Szkoła Podstawowa w Zelczynie, Szkoła Podstawowa w Rzozowie, Zespół Placówek Oświatowych w Borku Szlacheckim, Zespół Szkolno – Przedszkolny w Krzęcinie, Zespół Placówek Oświatowych w Kopance, Zespół Placówek Oświatowych w Woli Radziszowskiej, Katolicka Szkoła Podstawowa w Skawinie.

Materiały do realizacji kampanii zostały przekazane do zainteresowanych szkół.

Dobrym sposobem promocji profilaktyki wśród dzieci i członków społeczności lokalnej jest włączenie różnego rodzaju imprez/działań pod szyld „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Hasło kampanii może pojawić się podczas inicjatyw profilaktycznych. Gorąco zachęcamy szkoły do podejmowania rożnych działań profilaktycznych i współpracy w tym zakresie z Centrum Wspierania Rodziny  w Skawinie przy ul. Ks. J. Popiełuszki 17.  

Szkołom, który złożyły deklaracje udziału w tegorocznym przedsięwzięciu bardzo dziękujemy, wyrażając jednocześnie nadzieję, że idea kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, spotka się z poparciem  i zrozumieniem mieszkańców gminy, a przy udziale wszystkich, którym dobro dzieci i młodzieży leży na sercu, przyniesie zamierzone cele oraz dla całej społeczności lokalnej wiele satysfakcji  i pożytku.


Źródło:
CWR