- pod takim hasłem odbywało się Międzynarodowe Sympozjum dróg betonowych. 200 uczestników z 28 krajów przyjechało do Krakowa, by rozmawiać o najlepszych rozwiązaniach nowoczesnej infrastruktury budowanej z betonu. W czasie trwania sympozjum uczestnicy odbyli kilka wyjazdów terenowych, w tym do Skawiny. Dlaczego akurat do Skawiny?


We wtorek 27 czerwca spotkaliśmy się przy nowo powstałej infrastrukturze pieszo-rowerowej przy ul. Krakowskiej. Powodem wizyty w Skawinie są zastosowane m.in. w tym miejscu rozwiązania, unikalne w skali kraju. Właśnie tutaj wykonaliśmy kolejny już odcinek nawierzchni betonowej w ciągu pieszo-rowerowym.

- Przyzwyczailiśmy się w Polsce, że ciągi pieszo-rowerowe budowane są z kostki, czasem z asfaltu, jednak alternatywą zdobywającą coraz większe zainteresowanie jest nawierzchnia betonowa. Bardzo trwała i, co zaskakuje wielu, ekologiczna. Do jej wytwarzania używa się lokalnych materiałów, dzięki trwałości oszczędza się nakłady energetyczne potrzebne na naprawę i, co ważne, nawierzchnię taką można poddać w 100% recyklingowi – mówił Marek Tobota z SPC.

W Polsce jest już ponad 1000 km dróg wybudowanych w technologii betonowej, dróg ekspresowych, autostrad oraz dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych. Korzyści środowiskowe są coraz częściej brane pod uwagę przez inwestorów technologii budowy przy wyborze nawierzchni. Polska jest postrzegana jako przykład dla innych krajów w Europie i na całym świecie.

- Dodatkowymi zaletami ciągów betonowych są również: zdecydowanie lepsze odbijanie światła latarni, przez co zazwyczaj nie ma konieczności zagęszczania sieci oświetlenia miejskiego, beton nie nagrzewa się w takim stopniu jak asfalt, a to oznacza, że nie podnosi się „temperatura miasta”, zwierzaki bez problemu mogą po takich nawierzchniach spacerować, beton nie emituje też nieprzyjemnego zapachu przy znacznym nagrzaniu, łatwiej go również odtworzyć, gdy np. wymagany jest remont infrastruktury podziemnej – mówi Tomasz Ożóg, z-ca burmistrza.

Sympozjum odbywa się raz na cztery lata. Jego XIV edycja pn.: "Betonowe drogi do zielonego świata", która odbyła się w Krakowie w dniach 25-28 czerwca, dała szansę Skawinie na zaistnienie na arenie międzynarodowej. Uczestnikami spotkania były osoby z całego świata, z Europy, Azji i obu Ameryk, pracujący na uczelniach, w przemyśle budowlanym, w firmach wykonawczych, a także w urzędach i instytucjach państwowych. Bardzo się cieszymy, że Skawina została wybrana na jedną z destynacji. Uczestnicy odbyli następujące wyjazdy:

  • Wizyta techniczna 1 – Lokalne drogi betonowe i ścieżki rowerowe w Skawinie i odcinki betonowe w tunelach na S52 w Krakowie
  • Wizyta techniczna 2 – Odcinek betonowej autostrady A1 Pyrzowice-Częstochowa w budowie.


Źródło: PSW