W ramach Programu „Rozwój systemów retencjonowania wód opadowych i roztopowych – etap II”,  4 czerwca 2025 r. 

rozpoczynamy nabór wniosków na użyczenie naziemnych zbiorników na deszczówkę. 


Program ma na celu propagowanie postaw ekologicznych wśród mieszkańców Gminy Skawina, przeciwdziałanie skutkom suszy oraz promowanie retencji wody. Dzięki programowi mieszkańcy mogą zyskać szczelne zbiorniki na wodę opadową, które pomogą im nie tylko zaoszczędzić wodę, ale także przyczynią się do ochrony zasobów wodnych.


Jakie zbiorniki są dostępne?

Mieszkańcy Gminy Skawina mogą ubiegać się o naziemny zbiornik na wodę opadową o pojemności 360l, 510l lub 700l. Zbiornik należy zamontować do systemu rynnowego budynku, zgodnie z umową zawartą z Gminą Skawina.


Warunki przystąpienia do Programu

Zgodnie z regulaminem o zbiornik mogą ubiegać się osoby fizyczne, które:

  • Są właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym, wolnostojącym, w zabudowie bliźniaczej lub szeregowej na terenie Gminy Skawina;
  • Deklarują, że montaż zbiornika na ich nieruchomości nie spowoduje uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich posesji;
  • Zobowiązują się do wykorzystywania zbiornika zgodnie z zapisami regulaminu, tj. do przechowywania w nim wody opadowej i jej późniejszego wykorzystania w celach gospodarczych (np. podlewania ogrodu, trawnika);
  • Posiadają źródło ciepła do c.o. w budynku, z którego będzie gromadzona woda w dotowanym zbiorniku spełniające wymagania określone w uchwale Nr XLV/620/21 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 września 2021 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze Gminy Skawina ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw i złożyły deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
  • Złożyły deklarację dotyczącą gospodarowania odpadami komunalnymi z budynku, z którego będzie gromadzona woda, w dotowanym zbiorniku wskazując, że posiadają kompostownik i kompostują bioodpady;
  • Dokonały przyłączenia budynku, z którego będzie gromadzona woda w dotowanym zbiorniku do sieci kanalizacyjnej sanitarnej w przypadku gdy taki obowiązek wynika z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.


Warunki formalne składania wniosków

Wnioski o użyczenie zbiornika należy składać w Urzędzie Gminy Skawina lub za pośrednictwem ePUAP.


Zasady przyznawania zbiorników

Na jedną nieruchomość mogą zostać przyznane zbiorniki o łącznej pojemności do 1500 l. Wnioskodawca, po podpisaniu umowy, odbierze zbiornik z miejsca wyznaczonego przez Urząd Gminy w Skawinie.

Zbiornik będzie użyczony na okres 72 miesięcy (6 lat), po czym przejdzie na własność wnioskodawcy. Zbiornik musi być wykorzystywany do zatrzymywania i wykorzystywania wody opadowej w miejscu jej powstawania, a także do gospodarczego jej wykorzystania (np. podlewania ogrodów, trawnika). W przypadku zmiany właściciela nieruchomości, nowy właściciel zobowiązany jest do podpisania umowy przeniesienia praw do zbiornika.

Cały regulamin dostępny TUTAJ.


Termin składania wniosków i kolejność zgłoszeń

Program jest realizowany do wyczerpania puli zbiorników dostępnych w ramach budżetu Gminy Skawina. Wnioski będą rozpatrywane według kolejności zgłoszeń, więc warto nie zwlekać z aplikowaniem.


Wszelkich informacji udzielają pracownicy Referatu Efektywności Energetycznej - Wydziału Klimatu ul. Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej) tel. 12 277 01 67.

Źródło: K-EE