W sobotę, 29 listopada 2025 r., w przestrzeniach Biblioteki na Dworcu w Skawinie odbyło się wyjątkowe wydarzenie w ramach projektu URBACT Schoolhoods. Warsztaty "Miasto Dziewczyn" oddały głos młodym mieszkankom, które przy użyciu gry komputerowej The Sims pokazały, jak powinna wyglądać Skawina ich marzeń.


Celem spotkania, zorganizowanego przez Gminę Skawina we współpracy z Fundacją Na Miejscu, Wolontariuszami NINJA z CKiS w Skawinie oraz Biblioteką Publiczną w Skawinie, było włączenie nastolatek w proces planowania przestrzeni miejskiej. Zamiast tradycyjnych ankiet, organizatorzy postawili na innowację – geo-grywalizację. Uczestniczki przeniosły realne obszary Skawiny do świata wirtualnego, co pozwoliło im zwizualizować swoje potrzeby i pomysły w kreatywny, zrozumiały dla nich sposób.

Czego potrzebują nastolatki w Skawinie?

Podczas warsztatów młode projektantki zdiagnozowały trzy kluczowe obszary, które wymagają zmian:

  • Bezpieczeństwo przede wszystkim: Uczestniczki zwróciły uwagę na różnicę między fizycznym bezpieczeństwem a poczuciem bezpieczeństwa. Niedostateczne oświetlenie parków czy osiedli sprawia, że po zmroku czują się wykluczone z przestrzeni publicznej. Wśród postulatów znalazło się inteligentne oświetlenie z czujnikami oraz systemy szybkiego wzywania pomocy.
  • Deficyt "Trzeciego Miejsca": Młodzież potrzebuje przestrzeni, która nie jest ani domem, ani szkołą. Brakuje miejsc "pod dachem" (szczególnie zimą), gdzie można bezpłatnie spędzić czas ze znajomymi, pouczyć się, potańczyć czy obejrzeć film, nie będąc klientem kawiarni.
  • Zmiana zasad, nie tylko budynków: Wiele sugestii dotyczyło lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury. Dziewczyny wskazały, że często barierą nie jest brak obiektów, ale regulaminy (np. dostępność toalet przy obiektach sportowych czy oferta Błoń Skawińskich, która obecnie słabo odpowiada potrzebom nastolatek).


Wirtualne plany, realne działania

Efektem prac były konkretne wizualizacje stworzone w grze – od stref relaksu nad wodą, przez kluby młodzieżowe, aż po kreatywne wykorzystanie Rynku.


Warsztaty udowodniły, że The Sims to świetne narzędzie edukacyjne, uczące myślenia urbanistycznego. Wartością dodaną spotkania była współpraca międzypokoleniowa i rówieśnicza – warsztaty były współprowadzone przez nastolatki, co ułatwiło komunikację i stworzyło atmosferę wzajemnego zaufania.

Wnioski z "Miasta Dziewczyn" zostaną włączone do Zintegrowanego Planu Działania (IAP) w projekcie URBACT. To ważny krok, aby głos młodych kobiet był lepiej słyszalny w dyskusji o przyszłości Skawiny.

Dziękujemy wszystkim uczestniczkom za ich zaangażowanie i świeże spojrzenie na nasze miasto!


Źródło: RS