
Nabór wniosków został przedłużony do 31 sierpnia 2021 roku
Program STOP SMOG umożliwia otrzymanie dofinansowania na wymianę starego kotła na paliwo stałe na nowe, ekologiczne źródło ciepła oraz termomodernizację budynku. Termomodernizacja polega na wprowadzeniu zmian, które pozwolą ograniczyć straty ciepła do minimum. Może obejmować przykładowo: ocieplenie budynku, wymianę okien i drzwi, parapetów zewnętrznych, obróbek blacharskich czy inne zalecenia wskazane podczas oceny technicznej. Poziom dofinansowania przedsięwzięcia wynosi zawsze 90%. Oznacza to, że wkład własny mieszkańca to zaledwie 10% całkowitych kosztów. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi aż 54 000 złotych.
Aby wziąć udział w Programie, należy spełnić wszystkie poniższe wymagania:
- Mieszkaniec składający wniosek musi być właścicielem, współwłaścicielem, posiadaczem samoistnym lub współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego lub lokalu, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie, przy czym udział tej osoby lub zakres jej współdziałania nie może być mniejszy niż połowa; w przypadku gdy umowa jest zawierana z więcej niż jednym współwłaścicielem lub współposiadaczem samoistnym, suma ich udziałów we współwłasności lub zakres ich współposiadania samoistnego nie może być mniejszy niż połowa.
- W budynku musi być używane stare źródło ciepła (ogrzewania) w postaci niskowydajnego i nieekologicznego kotła na paliwo stałe do centralnego ogrzewania lub inne źródło ciepła z możliwością spalania odpadów stałych, niespełniające wymogów określonych w tzw. Uchwale „antysmogowej” dla Województwa Małopolskiego.
- Mieszkaniec musi być członkiem gospodarstwa domowego, w którym przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (2189,04 zł netto) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty (1563,60 zł netto) w gospodarstwie wieloosobowym. Z uwzględnieniem, że przeciętny miesięczny dochód jest ustalany:
- z przedostatniego roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku – w przypadku złożenia wniosku w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca danego roku;
- z ostatniego roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku – w przypadku złożenia wniosku w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia.
- Mieszkaniec musi posiadać łącznie środki własne oraz zasoby majątkowe nieprzekraczające kwoty 53 000 zł, z wyłączeniem:
- wartości budynku lub lokalu, w którym ma być przeprowadzone przedsięwzięcie,
- nieruchomości gruntowych związanych odpowiednio z tym budynkiem lub tym lokalem.
- Mieszkaniec musi faktycznie zamieszkiwać w budynku lub lokalu, którego dotyczy przedsięwzięcie niskoemisyjne.
Dodatkowo Mieszkaniec musi spełnić co najmniej jedno z następujących kryteriów:
- Wnioskodawca jest rencistą lub jest w wieku emerytalnym i prowadzi samodzielne gospodarstwo domowe.
- Wnioskodawca jest samotnym rodzicem/opiekunem prawnym w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
- Rodzina zamieszkująca w budynku ma strukturę wielopokoleniową i w jej skład wchodzą dzieci do 26 roku życia uczące się i pozostające na utrzymaniu – prowadzą wspólne gospodarstwo domowe.
- Wnioskodawca lub członek rodziny, lub osoba, wobec której wnioskodawca jest opiekunem prawnym, są osobami z orzeczoną niepełnosprawnością lub są niezdolne do pracy lub samodzielnej egzystencji.
- Wnioskodawca otrzymuje świadczenie wychowawcze na drugie dziecko.
- Wnioskodawca otrzymuje świadczenie wychowawcze na trzecie i kolejne dziecko.
- W okresie od 1 stycznia 2017 r. do dnia złożenia wniosku rodzina korzystała ze świadczeń realizowanych przez MGOPS.
- Wnioskodawca złożył oświadczenie, że nie posiada tytułu prawnego do nieruchomości o powierzchni przekraczającej 30 arów oraz innego budynku mieszkalnego lub lokalu.
- Zużycie prądu w budynku na podstawie faktur dostawcy energii w okresie wybranych 12 miesięcy w okresie 36 miesięcy przed złożeniem wniosku w przeliczeniu na 1 osobę nie przekracza 500 kWh rocznie dla gospodarstwa wieloosobowego oraz 750 kWh dla gospodarstwa jednoosobowego.
- Wnioskodawca od 1 stycznia 2020 r. na podstawie danych w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej nie prowadził działalności gospodarczej lub prowadził działalność gospodarczą, z której nie uzyskiwał w ostatnim roku podatkowym przychodów wyższych niż 85 528 zł (w przypadku opodatkowania dochodów na zasadach ogólnych, według skali podatkowej lub według stawki liniowej, lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych), lub w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na zasadzie karty podatkowej zatrudnia/zatrudniał co najwyżej 1 osobę.
- Wnioskodawca od 1 stycznia 2017 r. skorzystał z pomocy MGOPS w Skawinie w zakresie dopłat / zakupu węgla.
Wnioski można składać w Urzędzie Miasta i Gminy w Wydziale Ochrony Powietrza pod adresem: Skawina, ul. Rynek 12 (wejście od ulicy Krzywej). Innym rozwiązaniem jest wypełnienie wniosku w formie elektronicznej lub pobranie go ze strony internetowej i złożenie w skrzynce umieszczonej przed wejściem do Urzędu lub na Dzienniku Podawczym pod adresem: Skawina, ul. Rynek 14.
Często potencjalnymi beneficjentami programu są osoby, które mają trudności z samodzielnym wnioskowaniem o środki i później ich rozliczaniem w innych programach pomocowych, dlatego zwracamy się w prośbą o przekazanie informacji o osobach, do których taka informacja mogła nie dotrzeć lub które Państwa zdaniem potrzebują pomocy. Po przekazaniu takich informacji będziemy bezpośrednio kontaktować się z mieszkańcem, by pomóc w wypełnieniu wniosku, również w miejscu jego zamieszkania.
W przypadku pytań i wątpliwości zachęcamy do wizyty w Urzędzie Miasta i Gminy, w Wydziale Ochrony Powietrza pod adresem: Skawina, ul. Rynek 12 (wejście od ulicy Krzywej) lub kontaktu telefonicznego pod numerami: 12 277 01 67, 12 277 01 68.
Wszelkich informacji związanych z realizacją programu STOP SMOG udzielają: ekodoradca Wojciech Badura, tel. 798 678 334 (w.badura@gminaskawina.pl) oraz Łukasz Fortuna, tel. 12 277 01 68 (l.fortuna@gminaskawina.pl).
Źródło: OP
Załączniki: