
Od poniedziałku 8 listopada Polacy będą mogli składać wnioski o dowody osobiste z drugą cechą biometryczną. Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej wydawanych w Polsce dowodów osobistych.
Tylko w urzędzie. W związku ze zmianami w wydawaniu dowodów osobistych – nie ma możliwości złożenia online wniosku o nowy dokument tożsamości. Po wprowadzeniu nowych dokumentów - składanie online wniosku o dowód będzie możliwe wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12. roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane.
Co z niepełnosprawnymi i chorymi?
Tu następuje duża zmiana, ponieważ urzędem właściwym do obsługi takich wniosków stał się Urząd Miasta Krakowa - Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od VIII do XIII, który swoją siedzibę ma przy ul. Wielickiej 28A.
Preferowanym sposobem zgłoszenia potrzeby przyjazdu, aby urzędnik przyjął wniosek o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby chorej lub niepełnosprawnej, jest wiadomość e-mail na adres dowody@um.krakow.pl lub pismo na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu (przy użyciu formularza pisma ogólnego - https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne). W treści wiadomości osoba ta (lub w jej imieniu osoba, która jej pomaga) powinna podać swoje podstawowe dane (imię, nazwisko, numer PESEL), dane adresowe i kontaktowe (adres miejsca, w którym ta osoba przebywa i w które ma się udać urzędnik, numer telefonu kontaktowego) oraz wskazać ogólnie okoliczności uzasadniające przyjazd. Po otrzymaniu wiadomości pracownik Urzędu Miasta Krakowa skontaktuje się z osobą, aby uzgodnić termin przyjęcia wniosku.
Źródło: www.gov.pl