1400 osób w bazie użytkowników hulajnóg elektrycznych TIER w Skawinie. Ta liczba nas bardzo pozytywnie zaskoczyła. Nie spodziewaliśmy się tak wielu zarejestrowanych osób. Dane te pokazują, że jest zapotrzebowanie na taką formę przemieszczania się. Ale jak robić to bezpiecznie? Jak i gdzie należy kończyć jazdę? O odpowiedzialności użytkownika i zasięgu strefy w naszym mieście przeczytacie poniżej. Zapraszamy.


Skąd taka skala?

Zacznijmy od tego, że hulajnogi elektryczne są uzupełnieniem transportu miejskiego i są realną alternatywą dla prywatnych samochodów. Ich obecność nie służy zastąpieniu komunikacji miejskiej, bo to nierealne, ale jej uzupełnienie - hulajnoga ma służyć do np. podjechania do przystanku. W Skawinie hulajnogą można dojeżdżać do pracy, szkoły czy wrócić do domu, gdy ucieknie nam autobus. Jest to możliwie, bo miasto jest bardzo kompaktowe. 


Skawina 15 minutowym miastem. Co to oznacza?

Nazwa tej koncepcji, której autorem jest urbanista Carlos Moreno, mówi właściwie wszystko: chodzi o to, żeby przestrzeń miejską projektować w taki sposób, by mieszkańcy mogli załatwić wszystkie ważne sprawy w promieniu 15-minutowego spaceru, jazdy rowerem lub właśnie hulajnogą. Bliskość celów podróży i dobra infrastruktura zachęcają do korzystania z hulajnóg elektrycznych - i tak jest w Skawinie. 


Statystyki po pierwszym półroczu 2023 roku w Skawinie - dane od TIER:

  • średni czas przejazdu 6,9 min,
  • baza użytkowników 1400 osób,
  • najwięcej użytkowników wypożycza hulajnogi w okolicach godziny 18:00,
  • najbardziej popularne miejsca wypożyczeń hulajnóg to okolice Basenu „Camena” oraz ul. 29 Listopada i ul. Adama Mickiewicza.


Korzyści miast 15-minutowych:

  • uspokojenie ruchu samochodowego i zwiększenie bezpieczeństwa drogowego,
  • skrócenie czasu dotarcia do rozmaitych punktów usługowych i instytucji publicznych,
  • zmniejszenie ilości zanieczyszczeń transportowych i poprawa jakości powietrza,
  • stworzenie warunków rozwoju dla lokalnych i drobnych przedsiębiorców,
  • wzmocnienie więzi sąsiedzkich,
  • zwolnienie przestrzeni dla obszarów zielonych, terenów rekreacyjnych oraz infrastruktury rowerowej i mikromobilnej,
  • zmniejszenie śladu węglowego,
  • zwiększenie work-life balance.

Strefa zasięgu hulajnóg

Pracując w porozumieniu z operatorem braliśmy pod uwagę bezpieczeństwo użytkowników oraz obowiązujące prawo o ruchu drogowym. Wyznaczenie strefy jest ściśle powiązane z bezpieczeństwem i zapewnieniem ciągłości przejazdu hulajnogą, dlatego też niektóre lokalizacje nie są jeszcze dostępne. Nie oznacza to, że w przyszłości, po dokonaniu zmian w infrastrukturze drogowej, strefa nie zostanie poszerzona. Chodzi o rozbudowę ciągów pieszo-rowerowych, zmianę organizacji ruchu i objęcia osiedli tempem 30 km/h. Ścisła współpraca z firmą TIER pozwala na dokonywanie zmian takich jak np. rozszerzanie strefy. Jednak elementem kluczowym jest bezpieczeństwo mieszkańców!

Bezpieczeństwo jazdy hulajnogą elektryczną

Hulajnogą elektryczną należy jeździć po drogach dla rowerów, pasach ruchów dla rowerów, ulicach, na których obowiązuje dopuszczalna prędkość nie większa niż 30 km/h, w tym strefach zamieszkania, np. ul. Witosa, Spacerowa, Kazimierza Wielkiego, Batorego w Skawinie. Użytkownicy hulajnóg elektrycznych mogą korzystać z chodników, ale zawsze muszą poruszać się w tempie pieszego. We wszystkich wymienionych wyżej przypadkach prędkość hulajnogi nie może przekraczać 20 km/h. 

Miejsca parkingowe dla hulajnóg

Prawdą jest, że hulajnogę z wypożyczalni można pozostawić w każdym miejscu, w którym przepisy o ruchu drogowym tego nie zabraniają. Jednak to, gdzie i jak można je zaparkować, wskazuje dokładnie umowa zawierana z użytkownikiem podczas rejestracji  - warto się z nią zapoznać: § 6 PRAWIDŁOWY ZWROT I PARKOWANIE POJAZDÓW TIER.


By przestrzeń miejska wyglądała estetycznie, a klimat wokół miejskich hulajnóg był dobry, ogromne znaczenie ma ich odpowiednie odstawianie, czyli kultura użytkowników. Dlaczego? Postawmy się w roli właściciela posesji, który chcąc wyjść przez furtkę lub wyjechać samochodem nie może tego zrobić, bo przejście czy przejazd tarasuje wywrócona hulajnoga. To może zdenerwować każdego. Nawet ci najbardziej tolerancyjni stracą cierpliwość, jeśli sytuacja powtórzy się 5, 10 czy 50 razy. Dlatego wszystkich czytających ten artykuł, będących użytkownikami miejskich hulajnóg prosimy: zadbajmy razem o dobry klimat wokół hulajnóg.  

Współpracując z firmą TIER wyznaczyliśmy i wymalowaliśmy (dzięki świetnej kooperacji z lokalną firmą TREKO LASER, która wykonała dla nas szablon) kilka parkingów. W tych miejscach znajdujecie większą liczbę urządzeń, tu też możecie zwracać hulajnogi.


Lokalizacje miejsc do parkowania:

  • Skawińskie Centrum Komunikacyjne – dworzec PKP,
  • Multicentrum,
  • Basen Camena, 
  • Lewiatan przy ul. Ogrody,
  • Bahlsen, Lajkonik, Grana,
  • ul. Spółdzielcza.


Źródło: RS /PSW