Stowarzyszenie Równa Szansa Na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Rozwoju zaoferowało w tym roku swoim podopiecznym projekt „Równi i Aktywni poznają świat” zrealizowany przy wsparciu finansowym Powiatu Krakowskiego.
Celem projektu było:
- zwiększenie samodzielności osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym poprzez organizację imprez i działań integrujących je ze społeczeństwem;
- zapobieganie problemom zdrowia psychicznego i poprawienie dobrostanu psychicznego mieszkańców powiatu krakowskiego poprzez wsparcie najbliższych, tj. rodzeństwa, rodziców i całych rodzin dzieci z niepełnosprawnością, szczególnie narażonych na problemy i obciążenie psychiczne.
W okresie od kwietnia 2023 do listopada 2023 miały miejsce następujące aktywności:
1. Zajęcia Kreatywnego Rozwoju z Sensoplastyką – zajęcia rekreacyjne wpływające na rozwój nie tylko ciała, odbiór bodźców zewnętrznych, ale i wszystkich zmysłów: węchu, smaku, dotyku, wzroku i słuchu. Były to zajęcia z dziedziny edukacji plastycznej, wpływającej na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Wpływały one na rozwój ruchowy, planowania motorycznego ciała oraz budowanie świadomości. Okazały się bardzo dobrą podstawą do rozwoju kolejnych aktywności i zajęć sportowych w następnych etapach edukacji. Sensoplastyka pomagała też wpływać na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za motorykę małą), poprzez wspólne działania pogłębiany był kontakt emocjonalny opiekuna z dzieckiem – budowane było w ten sposób poczucie bezpieczeństwa, wspierany rozwój poznawczy – opis elementów świata, proces przemian substancji oraz związki przyczynowo-skutkowe. Do zabaw sensorycznych, które są częścią Sensoplastyki, używano produktów spożywczych: mąki ziemniaczanej, pszennej i kukurydzianej, kaszy, nasion, makaronu, oleju, wody, barwników spożywczych, przypraw, aromatów itp. Zajęcia doskonale wpisały się w potrzebę relaksacji i tłumienia trudnych emocji u dzieci, pomogły w budowaniu relacji.
2. Zajęcia Społeczne – innowacyjne, niszowe zajęcia rekreacyjno-ruchowe, których celem było stworzenie dzieciom możliwości nauki podstawowych czynności społecznych, które są niezbędne do funkcjonowania w przestrzeni publicznej, w tym przypadku był to teren gminy Skawina i jej okolica. Dzieci realizowały zajęcia rekreacyjne w wynajętym na potrzeby realizacji projektu mieszkaniu oraz zajęcia terenowe u lokalnych przedsiębiorców i w miejscach użyteczności publicznej. Były prowadzone zajęcia aktywizujące dzieci ruchowo i wspierające rozwój emocjonalny, m.in. zajęcia ruchowe, zajęcia Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne, ćwiczenia z pierwszej pomocy oraz aktywności przygotowujące do zajęć terenowych – przygotowywanie list zakupowych (samodzielnie lub ze wsparciem terapeutów), nauka dobierania stroju do pogody, zajęcia kulinarne czy teoria na temat zasad podróżowania komunikacją miejską. W zajęciach terenowych dzieci uczyły się, jak samodzielnie robić zakupy, korzystać z usług lokalnych przedsiębiorców, m.in. salonu fryzjerskiego, stomatologa. Dzieci odwiedziły Bibliotekę Miejską, wzięły udział w warsztatach w Muzeum Regionalnym, kupiły bilety na komunikację miejską oraz na spektakle w Sokole, w których później aktywnie uczestniczyły.
3. Urodziny z wolontariuszami zostały połączone z zabawami integracyjnymi. Były to spotkania w formie zajęć rekreacyjnych, ich celem było świętowanie urodzin podopiecznych Stowarzyszenia. Przygotowywali je wolontariusze – starsze dzieci pozostające pod opieką Stowarzyszenia oraz uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 w Skawinie. Zabawy organizowane były w małych grupach, dzieci dobierano pod kątem wieku i funkcjonowania. Wolontariusze wykonali wcześniej kartki urodzinowe, przygotowali różne rodzaje aktywności dostosowane do danej grupy, udekorowali salę, a następnie przeprowadzili imprezę przy wsparciu dorosłych wolontariuszy. Dla jubilatów i gości przygotowany został poczęstunek, prezenty oraz tort personalizowany zgodnie z upodobaniami solenizantów. Wyjątkowe w tej formie przyjęcia urodzinowego było to, że wolontariuszami była młodzież, która sama kiedyś potrzebowała wsparcia, a teraz próbuje wspierać młodsze dzieci w ich rozwoju, a cały program i plan imprez był realizacją ich pomysłów. Podczas urodzin została wykorzystana forma teatrzyku Kamishibai. Po obejrzeniu teatrzyku dzieci mogły stworzyć własne zakończenie historii (w formie plastycznej, malowane na kartce bądź w formie ustnej odpowiedzi).
4. W ramach profilaktyki problemów zdrowia psychicznego raz w miesiącu pojawiała się na fanpage’u na Facebooku i na Instagramie oraz na stronie internetowej myśl przewodnia, motywująca i doceniająca rolę rodzica i rodziny w rozwoju dziecka.
Stowarzyszenie dziękuje za wsparcie wszystkim wolontariuszom, którzy brali udział w projekcie Równi i Aktywni poznają świat.
Źródło: Stowarzyszenie Równa Szansa Na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Rozwoju