Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) uruchomiło nowy instrument pomocowy w ramach programu Stop SMOG, który dedykowany jest dla najmniej zamożnych osób. Pomoc będą mogły otrzymać osoby, które w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zawarcia umowy z gminą miały określony ustawą średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego (w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, dochód nie może przekraczać 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym).
28 czerwca 2020 r. Burmistrz Miasta i Gminy Skawina Norbert Rzepisko podpisał porozumienie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii o współfinansowaniu w ramach programu STOP Smog, termomodernizacji 300 budynków jednorodzinnych w latach 2019–2022.
Gmina Skawina w ramach realizacji porozumienia zawartego z MPiT otrzyma środki na pomoc mieszkańcom w termomodernizacji 300 budynków. Wartość dofinansowania wynosi: 11 130 000,00 zł. Zadanie jest planowane do realizacji w latach: 2019 – 2021. Inwestycje będą realizowane przez wykonawców wyłanianych w ramach postępowań o zamówienie publiczne, a następnie nadzorowanych i rozliczanych bezpośrednio przez Gminę Skawina. Gmina Skawina zagwarantuje realizację celów termomodernizacji. Nowy instrument pomocy dedykowany jest w szczególności osobom, które nie zawnioskują o środki w ramach programów: JAWOR lub Czyste Powietrze z uwagi na brak odpowiedniej wiedzy i samodzielności w realizacji takich inwestycji. Realizacja projektu „Laboratorium Skawina” pokazała zasadność realizacji zadania, w którym gmina przejmuje ciężar odpowiedzialności za poprawność realizacji w tym nadzoru inwestycji.
Program STOP SMOG dedykowany jest osobom, które posiadają stary nieefektywny kocioł węglowy oraz są zagrożone ubóstwem energetycznym. Kolejny nabór wniosków do programu JUŻ WKRÓTCE.
Aby zostać zakwalifikowany do wsparcia w ramach realizacji programu STOP SMOG:
1. mieszkaniec musi być właścicielem lub współwłaścicielem albo posiadaczem samoistnym lub współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie, przy czym udział tej osoby lub zakres jej współposiadania nie może być mniejszy niż połowa; w przypadku gdy umowa jest zawierana z więcej niż jednym współwłaścicielem lub współposiadaczem samoistnym suma ich udziałów we współwłasności lub zakres ich współposiadania samoistnego nie może być mniejsza niż połowa,
2. w budynku musi być użytkowane stare źródło ciepła (ogrzewania) w postaci niskowydajnego i nieekologicznego kotła na paliwo stałe do centralnego ogrzewania lub inne źródła ciepła z możliwością spalania odpadów stałych nie spełniające wymogów określonych w tzw. uchwale „antysmogowej” dla Województwa Małopolskiego,
3. w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zawarcia umowy, mieszkaniec osiągał średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekraczający 175% kwoty najniższej emerytury (1925 zł kwota brutto) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty (1375 zł kwota brutto) w gospodarstwie wieloosobowym oraz powierzchnia użytkowa na jedną osobę stale zamieszkującą budynek nie może być większa niż 50 m2,
4. mieszkaniec posiada środki własne oraz zasoby majątkowe nieprzekraczające kwoty 424 000 zł, z uwzględnieniem wartości budynku jednorodzinnego. Mieszkaniec będzie musiał złożyć oświadczenie zawierające informacje o tych środkach i zasobach majątkowych, zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu ministra (oświadczenie będzie wymagane przed podpisaniem umowy),
5. mieszkaniec faktycznie zamieszkuje w budynku lub lokalu którego dotyczy przedsięwzięcie niskoemisyjne.
Zakres prac obejmuje np.:
- wymianę lub likwidację wysokoemisyjnych źródeł ciepła na niskoemisyjne;
- termomodernizację jednorodzinnych budynków mieszkalnych;
- podłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej.
Szczegóły dostępne są TUTAJ.
W ramach projektu planujemy objąć wsparcie 300 rodzin (domów jednorodzinnych) zarówno w zakresie termomodernizacji jak i/lub wymiany źródeł ciepła. Szacujemy, że modernizacja 300 domów spowoduje ograniczenia użytkowania energii o 135 MWh/m2/rok i zmniejszenie emisji:
- PM10 o ok. 11 ton rocznie,
- PM2,5 o ok.10 ton rocznie,
- SO2 o ok. 34 ton rocznie,
- BaP o ok. 21 kg rocznie,
(przy założeniu powierzchni domu ok. 160 m2; kaloryczności 1 Mg węgla – 30 GJ).
Ograniczenie zużycia energii wyniesie 135MWh/m2/rok a zatem 135MWh x 160 m2 = 21 600 000 kWh co stanowi równowartość 77760 GJ. Na podstawie wskaźników przyjętych z EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook – 2013 z których wynika, że poziom emisji przy kotłach na paliwa stałe starej generacji wynosi:
- PM10 - 225 g/GJ
- PM2,5 - 201 g/GJ
- SO2 - 900 g/GJ
- BaP - 270 mg/GJ
Przy kotłach na gaz ziemny przyjęto następujący poziom emisji:
- PM10 – 0,5 g/GJ
- PM2,5 – 0,5 g/GJ
- SO2 – 0,5 g/GJ
- BaP - 0 mg/GJ
Dokumenty wdrożeniowe programu: