Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej)
Rynek 14, parter, pok. 2
Wszelką korespondencję prosimy kierować na adres główny urzędu: urzad@gminaskawina.pl
STRUKTURA:
- Kierownik Wydziału: Grzegorz Horwacik, tel.: + 48 12 2770 008, Rynek 12, parter, pok. 2
Referat Efektywności Energetycznej - Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej)
- Kierownik Referatu Efektywności Energetycznej: Sabina Paciorek, tel.: 12 2770 014, pok. 4
- Dawid Kapusta - starszy inspektor, ekodoradca, tel.: 12 2770 167, pok. 1
- dr inż. Sławomira Żurek - inspektor, ekodoradca, tel.: 12 2770 014, pok. 4
- Ewelina Podkopacz - podinspektor, ekodoradca (projekt Ekodoradcy w Gminie Skawina dla wsparcia mieszkańców w działaniach dla poprawy jakości powietrza), tel.: 12 2770 014, kom.: 532 085 350, pok. 4
- Karolina Walicka - podinspektor, ekodoradca (projekt Ekodoradcy w Gminie Skawina dla wsparcia mieszkańców w działaniach dla poprawy jakości powietrza), tel.: 12 2770 014, pok. 4
- Mira Paluchowska-Kosierb - podinspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3 (projekt LIFE DREAM CITIES)
Referat Ocen Oddziaływania na Środowisko - Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej)
- Kierownik Referatu Ocen Oddziaływania na Środowisko: Anna Śmigielska, tel.: 12 2770 168, pok. 3
- Krzysztof Burnat - inspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3
- Karolina Wicher-Wierzbicka - podinspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3 (nieobecna)
- Renata Trela - podinspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3
Referat Ochrony Środowiska - Rynek 14, parter, pok. 2
- Kierownik Referatu Ochrony Środowiska: Małgorzata Soja, tel.: 12 2770 153, pok. 2
- Agnieszka Chmielarczyk - inspektor, tel.: 12 2770 108, pok. 2
- Anna Droździewicz-Pala - inspektor, tel.: 12 2770 153, pok. 2
- Karolina Witek-Porębska - podinspektor, tel.:12 2770 108, pok. 2
ZAKRES DZIAŁANIA:
Do zadań Wydziału Klimatu należy:
- Koordynacja zadań związanych z realizacją Programu Ochrony Powietrza dla województwa małopolskiego i wdrożenia uchwały Nr XXXII/452/17 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 23 styczna 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa małopolskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw i innych zobowiązań mających istotny wpływ na jakość powietrza w Gminie Skawina.
- Przygotowywanie założeń wniosków o dofinansowanie oraz treści programów gminnych w zakresie działań mających na celu ograniczanie niskiej emisji, poprawy efektywności energetycznej oraz zwiększania ilości odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy Skawina.
- Koordynowanie polityki informacyjnej w zakresie podnoszenia świadomości o wpływie mieszkańców, komunikacji i przedsiębiorstw na jakość powietrza.
- Podejmowanie i rozwijanie współpracy instytucji ochrony środowiska, samorządów, organizacji społecznych i innych podmiotów w zakresie wspólnych działań w zakresie ograniczania niskiej emisji, poprawy efektywności energetycznej jak i wpływu przedsiębiorstw na jakość powietrza w Gminie Skawina.
- Określanie i analiza obszarów rozwoju rozwiązań technologicznych pozwalających na poprawę efektywności energetycznej budynków możliwych do wdrożenia na terenie Gminy Skawina.
- Kreowanie polityki rozwoju i kierunków działania Gminy Skawina powalającej na realizację gospodarki niskoemisyjnej, minimalizacje emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz minimalizację wpływu człowieka na klimat.
- Obsługa Systemu Komunikacji z mieszkańcami „eSkawina” w zakresie spraw związanych z Wydziałem.
- Nadzór nad Referatami.
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.
W skład Wydziału Klimatu wchodzi: Referat Ochrony Środowiska [K-OŚ], Referat Ocen Odziaływania na Środowisko – [K-OOŚ] oraz Referat Efektywności Energetycznej – [K-EE].
Referat Ocen Oddziaływania na Środowisko – [K-OOŚ]
Do zadań Referatu Ocen Odziaływania na Środowisko należy w szczególności:
- Koordynacja działań na rzecz ograniczenia przemysłowych zanieczyszczeń powietrza i uciążliwego oddziaływania na środowisko związanego z działalnością zakładów przemysłowych w Gminie:
1) prowadzenie rejestru zgłaszanych nadużyć i niepokojących epizodów środowiskowych w zakładach przemysłowych oraz rejestrowanie terminów wyznaczonych przez instytucje kontrolne, które zobowiązują zakłady przemysłowe do rozwiązania wykrytych nieprawidłowości;
2) dokumentowanie:
a) epizodów wystąpienia zagrożeń środowiskowych, emisji pyłów, substancji niebezpiecznych oraz fetoru; wycieków, skażeń, pożarów, degradacji środowiskowych;
b) wyników kontroli organów kontrolnych (WIOŚ, Sanepid, inne) oraz zaleceń i wszczętych procedur pokontrolnych (mandaty karne, wnioski o wstrzymanie działalności i cofnięcie pozwoleń na jej prowadzenie, wnioski o ukaranie do sądu i organów ścigania);
c) działań naprawczych podjętych lub planowanych przez kontrolowane zakłady wraz z terminami wyznaczonymi przez instytucje kontrolne;
3) współpraca z instytucjami kontrolnymi i władzami regionalnymi (Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, Starostwo Powiatowe) w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń z zakładów przemysłowych;
4) współpraca z przedsiębiorstwami:
a) zwracanie się do zakładów przemysłowych o wyjaśnianie zaistniałych incydentów oraz wprowadzanie działań naprawczych;
b) monitorowanie statusu zadeklarowanych działań naprawczych (w tym m.in. organizacja spotkań z przedsiębiorcami);
c) przygotowywanie raportów na temat epizodów i nadużyć środowiskowych poszczególnych zakładów w przypadku opiniowania zgody na ich rozbudowę, modernizację. - Przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć.
- Dokonywanie uzgodnień i uzyskiwanie opinii poprzedzających wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Wydawanie postanowień dotyczących oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
- Wydawanie decyzji:
1) o środowiskowych uwarunkowaniach;
2) o przeniesieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na rzecz innego podmiotu;
3) o odmowie zgody na realizację przedsięwzięcia;
4) o zmianie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. - Wydawanie postanowień dotyczących stanowiska, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia.
- Wydawanie decyzji: w sprawie odmowy udostępnienia informacji o środowisku, w sprawie odmowy bądź wyrażenia zgody na wyłączenie informacji z udostępnienia we współpracy z właściwymi merytorycznie referatami.
- Wypełnianie kart informacyjnych w zakresie danych o dokumentach objętych publicznie dostępnym wykazem.
- Udostępnianie zainteresowanym informacji o środowisku i jego ochronie z zakresu działania referatu.
- Udział w opiniowaniu przedsięwzięć w toku prowadzonych przez pozostałe wydziały Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie.
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.
Referat Efektywności Energetycznej – [K-EE]
Do zadań Referatu Efektywności Energetycznej należy w szczególności:
- Realizacja działań określonych w uchwale nr XXXI/438/17 Rady Miejskiej w Skawinie z dnia 21 czerwca 2017 roku w sprawie ustalenia zaleceń i kierunków działań dla Burmistrza Miasta i Gminy Skawina dotyczących wdrożenia procedur podejmowanych przy przekroczeniu dopuszczalnego stężenia pyłów zawieszonych.
- Realizacji zadań z zakresu redukcji zanieczyszczenia powierza i upowszechniania odnawialnych źródeł energii.
- Przeprowadzenie inwentaryzacji budynków wraz z oceną energetyczną budynku, stworzenie bazy danych i bieżące jej aktualizowanie.
- Koordynowanie realizacji projektów dotyczących ograniczenia niskiej emisji, termomodernizacji oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii, w tym kontakt z beneficjentami ostatecznymi projektów oraz wykonawcami.
- Prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej zachęcających do zastosowania rozwiązań mających na celu oszczędności zużycia energii oraz ograniczenie niskiej emisji.
- Udzielanie porad mieszkańcom w zakresie wymiany źródła c.o. i c.w.u. oraz zakresu modernizacji energetycznej budynków.
- Pomoc we wskazaniu mieszkańcom źródeł współfinansowania działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, w tym pomoc w prawidłowym wypełnieniu wniosku o dotację.
- Kontrole domowych kotłowni.
- Koordynacja i monitoring działań gminy w zakresie wdrażania lokalnego planu gospodarki niskoemisyjnej oraz Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla miasta i gminy Skawina.
- Opiniowanie oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego.
- Przygotowywanie materiałów w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną oraz zwiększających udział odnawialnych źródeł energii.
- Przygotowywanie lub opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie efektywności energetycznej, wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
- Opiniowanie planów inwestycji gminnych w częściach dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
- Gromadzenie danych o gospodarowaniu energią na terenie Gminy i analizowanie zapotrzebowania gminnych obiektów w media w celu prawidłowego doboru taryfy, optymalizacji zużycia, realnego obniżenia kosztów związanych z wydatkami na media energetyczne.
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.
Referat Ochrony Środowiska – [OŚ]
Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:
- Realizacja ustawy o utrzymaniu czystości:
1) prowadzenie postępowania w sprawie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej;2) kontrola zbiorników bezodpływowych, w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz przydomowychoczyszczalni ścieków w zakresie częstotliwości pozbywania się komunalnych osadów ściekowych;3) prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ewidencji zbiorników na nieczystościciekłe;4) przyjmowanie zgłoszeń do eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków;5) przeprowadzanie akcji deratyzacji;6) obsługa systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie:a) przyjmowania interwencji dotyczących odbioru odpadów z nieruchomości orazw sprawie przyjęcia odpadów w PSZOK w Skawinie oraz ich wyjaśnianie;b) przekazywanie podmiotowi odbierającemu odpady nowych nieruchomości oraz zmian ilości,częstotliwości odbieranych odpadów od przedsiębiorców;c) wyszukiwanie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych nieobjętych systemem, celemwyegzekwowania obowiązku złożenia deklaracji oraz wezwania w tym zakresie;d) kontrola nieruchomości w zakresie prawidłowej segregacji odpadów;e) kontrola nieruchomości w zakresie posiadania kompostownika i kompostowania odpadów ulegającychbiodegradacji;f) prowadzenie procedury likwidacji dzikich wysypisk na terenie Gminy;g) prowadzenie postępowań związanych z dzikimi wysypiskami zgłaszanymiw ramach Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz zgłoszeniami (odpady, ścieki)wprowadzonymi do portalu „ekomałopolska;h) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;i) prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji naliczającej podwyższoną opłatę za gospodarowanieodpadami w przypadku braku segregacji odpadów komunalnych. - Gospodarka odpadami komunalnymi, w tym m.in.:
1) opracowania projektów uchwał wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie,w zakresie odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych;2) opracowania materiałów przetargowych na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych;3) nadzór i współpraca w realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne odwłaścicieli nieruchomości i przyjmującym odpady (PSZOK);4) sprawozdawczość statystyczna z zakresu gospodarki komunalnej - przyjmowanie sprawozdańprzedsiębiorców oraz sporządzanie sprawozdawczości Gminy w zakresie gospodarowania odpadamikomunalnymi i nieczystościami ciekłymi przekazywane do UMWM, WIOŚ;5) wydawania zezwoleń w zakresie opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe oraz transportunieczystości ciekłych (decyzja);6) prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne odwłaścicieli nieruchomości oraz wpisów, wykreśleń do CEIDG dla przedsiębiorców odbierających odpadykomunalne, a także opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących nieczystości ciekłe;7) kontrola przedsiębiorców posiadających wpis do działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadówkomunalnych oraz przedsiębiorców opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportującychnieczystości ciekłe;8) tworzenie warunków do selektywnej zbiórki odpadów, w tym zbiórka przeterminowanych leków;9) usuwanie zwłok zwierzęcych;10) podawanie do publicznej wiadomości informacji o przedsiębiorcach zbierających zużyty sprzęt elektrycznyi elektroniczny;11) edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami;12) realizacja zadań wynikających z regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie w szczególnościegzekwowanie porządku na nieruchomościach, wyposażeniu nieruchomości w odpowiednią ilośćpojemników do gromadzenia odpadów;13) wydawanie nakazu usunięcia odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania i magazynowania(decyzja);14) opiniowanie planu gospodarki odpadami dla województwa małopolskiego;15) realizacja programu usuwania odpadów azbestowych;16) odbiór odpadów z akcji porządkowych. - Leśnictwo i łowiectwo, w tym m.in.:
1) współdziałanie z nadleśnictwem w zakresie nadzoru nad zalesieniami, odnowieniami i pielęgnacją lasów;2) współdziałanie z kołami łowieckimi w zakresie gospodarki łowieckiej. - Rolnictwo, w tym m.in.:
1) udział w szacowaniu szkód w gospodarstwach rolnych w związku z niekorzystnymi warunkamiatmosferycznymi;2) wydawanie zaświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa rolnego;3) wydawanie zaświadczeń o stażu pracy na roli;4) organizacja i przeprowadzanie badań statystycznych (spis rolny) oraz przeprowadzanie wyborów do IzbyRolniczej;5) współpraca z ARiMR i MODR w zakresie doradztwa rolniczego;6) wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi oraz prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiemprzepisów ustawy o uprawie maku i konopi;7) realizacja ustawy o ochronie roślin uprawnych w zakresie podejmowania działań wspólnie z właściwymiorganami inspekcji w przypadkach bezpośrednich zagrożeń fito sanitarnych. - Ochrona środowiska, w tym m.in.:
1) opracowanie i realizacja Gminnego programu ochrony środowiska, sporządzanie sprawozdań;2) współdziałanie z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska, Urzędem Marszałkowskim, Starostą,Inspektorem Sanitarnym, PINB, Policja w zakresie kontroli zakładów będących uciążliwymi dlaśrodowiska, w zakresie odpadów, hałasu i ścieków;3) współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim, Starostą dot. opiniowania pozwoleń, zezwoleń w zakresiewytwarzania, zbierania i przetwarzania odpadów;4) sporządzanie dokumentów rozliczeniowych związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska;5) koordynacja projektów dotyczących inwentaryzacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych lubzanieczyszczonych na terenie miasta Skawina;6) prowadzenie bazy azbestowej;7) przekazywanie danych z zakresu informacji o środowisku, dane o historycznych zanieczyszczeniach wewspółpracy z Regionalnym lub Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska;8) prowadzenie publicznie dostępnych wykazów zawierających informacje o środowisku i jego ochronie wrazz jego udostępnianiem w sprawie gospodarki odpadami i gospodarki wodno-ściekowej, decyzjinakazujących usunięcie odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczonego, wniosków o wpis i wpisy dorejestru działalności regulowanej, projektu programu ochrony środowiska, raportów z ich realizacji. - Ochrona zwierząt, w tym m.in.:
1) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, a w szczególności:a) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom;b) pomoc rannym, chorym dzikim zwierzętom;c) opracowywanie i realizacja programu zapobiegania bezdomności zwierząt;d) wydawanie decyzji na czasowe lub stałe odebranie właścicielowi zwierząt rażąco zaniedbanych lubokrutnie traktowanych;e) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;f) współdziałanie z organami z Wojewódzkim i Powiatowym Inspektoratem Weterynaryjnymw przypadkach podejrzenia o wystąpienie choroby zakaźnej u zwierząt (np. wścieklizna, ptasia grypa,zgnilec pszczół, ASF).2) utrzymanie Ośrodka Adopcyjnego dla bezdomnych zwierząt. - Ochrona przyrody, w tym m.in.:
1) zwalczanie roślin inwazyjnych (np. barszcz Sosnowskiego);2) współpraca z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w zakresie roślin, zwierząt i grzybówobjętych ochroną gatunkową oraz utrzymania i ustanawiania form ochrony przyrody. - Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.