Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej) 

Rynek 14, parter, pok. 2 


Wszelką korespondencję prosimy kierować na adres główny urzędu: urzad@gminaskawina.pl

STRUKTURA:

  • Kierownik Wydziału: Grzegorz Horwacik, tel.: + 48 12 2770 008, Rynek 12, parter, pok. 2
     

Referat Efektywności Energetycznej - Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej) 

  • Kierownik Referatu Efektywności Energetycznej: Sabina Paciorek, tel.: 12 2770 014, pok. 4
  • Dawid Kapusta  - starszy inspektor, ekodoradca, tel.: 12 2770 167, pok. 1
  • dr inż. Sławomira Żurek  - inspektor, ekodoradca, tel.: 12 2770 014, pok. 4
  • Ewelina Podkopacz - podinspektor, ekodoradca (projekt Ekodoradcy w Gminie Skawina dla wsparcia mieszkańców w działaniach dla poprawy jakości powietrza), tel.: 12 2770 014, kom.: 532 085 350, pok. 4
  • Karolina Walicka - podinspektor, ekodoradca (projekt Ekodoradcy w Gminie Skawina dla wsparcia mieszkańców w działaniach dla poprawy jakości powietrza), tel.: 12 2770 014, pok. 4
  • Mira Paluchowska-Kosierb - podinspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3 (projekt LIFE DREAM CITIES)


Referat Ocen Oddziaływania na Środowisko - Rynek 12, parter (wejście od ul. Krzywej) 

  • Kierownik Referatu Ocen Oddziaływania na Środowisko: Anna Śmigielska, tel.: 12 2770 168, pok. 3
  • Krzysztof Burnat  - inspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3
  • Karolina Wicher-Wierzbicka - podinspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3 (nieobecna)
  • Renata Trela - podinspektor, tel.: 12 2770 016, pok. 3


Referat Ochrony Środowiska - Rynek 14, parter, pok. 2

  • Kierownik Referatu Ochrony Środowiska: Małgorzata Soja, tel.: 12 2770 153, pok. 2
  • Agnieszka Chmielarczyk - inspektor, tel.: 12 2770 108, pok. 2
  • Anna Droździewicz-Pala - inspektor, tel.: 12 2770 153, pok. 2
  • Karolina Witek-Porębska - podinspektor, tel.:12 2770 108, pok. 2



ZAKRES  DZIAŁANIA:

Do zadań Wydziału Klimatu należy:

  1. Koordynacja zadań związanych z realizacją Programu Ochrony Powietrza dla województwa małopolskiego i wdrożenia uchwały Nr XXXII/452/17 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 23 styczna 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa małopolskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw i innych zobowiązań mających istotny wpływ na jakość powietrza w Gminie Skawina. 
  2. Przygotowywanie założeń wniosków o dofinansowanie oraz treści programów gminnych w zakresie działań mających na celu ograniczanie niskiej emisji, poprawy efektywności energetycznej oraz zwiększania ilości odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy Skawina.
  3. Koordynowanie polityki informacyjnej w zakresie podnoszenia świadomości o wpływie mieszkańców, komunikacji i przedsiębiorstw na jakość powietrza.
  4. Podejmowanie i rozwijanie współpracy instytucji ochrony środowiska, samorządów, organizacji społecznych i innych podmiotów w zakresie wspólnych działań w zakresie ograniczania niskiej emisji, poprawy efektywności energetycznej jak i wpływu przedsiębiorstw na jakość powietrza w Gminie Skawina.
  5. Określanie i analiza obszarów rozwoju rozwiązań technologicznych pozwalających na poprawę efektywności energetycznej budynków możliwych do wdrożenia na terenie Gminy Skawina.
  6. Kreowanie polityki rozwoju i kierunków działania Gminy Skawina powalającej na realizację gospodarki niskoemisyjnej, minimalizacje emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz minimalizację wpływu człowieka na klimat.
  7. Obsługa Systemu Komunikacji z mieszkańcami „eSkawina” w zakresie spraw związanych z Wydziałem. 
  8. Nadzór nad Referatami.
  9. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza. 


W skład Wydziału Klimatu wchodzi: Referat Ochrony Środowiska [K-OŚ], Referat Ocen Odziaływania na Środowisko – [K-OOŚ] oraz Referat Efektywności Energetycznej – [K-EE].

Referat Ocen Oddziaływania na Środowisko – [K-OOŚ]

Do zadań Referatu Ocen Odziaływania na Środowisko należy w szczególności:

  1. Koordynacja działań na rzecz ograniczenia przemysłowych zanieczyszczeń powietrza i uciążliwego oddziaływania na środowisko związanego z działalnością zakładów przemysłowych w Gminie:
    1) prowadzenie rejestru zgłaszanych nadużyć i niepokojących epizodów środowiskowych w zakładach przemysłowych oraz rejestrowanie terminów wyznaczonych przez instytucje kontrolne, które zobowiązują zakłady przemysłowe do rozwiązania wykrytych nieprawidłowości;
    2) dokumentowanie:
        a) epizodów wystąpienia zagrożeń środowiskowych, emisji pyłów, substancji niebezpiecznych oraz fetoru; wycieków, skażeń, pożarów, degradacji środowiskowych;
        b) wyników kontroli organów kontrolnych (WIOŚ, Sanepid, inne) oraz zaleceń i wszczętych procedur pokontrolnych (mandaty karne, wnioski o wstrzymanie działalności i cofnięcie pozwoleń na jej prowadzenie, wnioski o ukaranie do sądu i organów ścigania);
        c) działań naprawczych podjętych lub planowanych przez kontrolowane zakłady wraz z terminami wyznaczonymi przez instytucje kontrolne;
    3) współpraca z instytucjami kontrolnymi i władzami regionalnymi (Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, Starostwo Powiatowe) w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń z zakładów przemysłowych;
    4) współpraca z przedsiębiorstwami:
        a) zwracanie się do zakładów przemysłowych o wyjaśnianie zaistniałych incydentów oraz wprowadzanie działań naprawczych;
        b) monitorowanie statusu zadeklarowanych działań naprawczych (w tym m.in. organizacja spotkań z przedsiębiorcami);
        c) przygotowywanie raportów na temat epizodów i nadużyć środowiskowych poszczególnych zakładów w przypadku opiniowania zgody na ich rozbudowę, modernizację.
  2. Przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć.
  3. Dokonywanie uzgodnień i uzyskiwanie opinii poprzedzających wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  4. Wydawanie postanowień dotyczących oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
  5. Wydawanie decyzji:
    1)  o środowiskowych uwarunkowaniach;
    2) o przeniesieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na rzecz innego podmiotu;
    3)  o odmowie zgody na realizację przedsięwzięcia;
    4)  o zmianie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  6. Wydawanie postanowień dotyczących stanowiska, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia.
  7. Wydawanie decyzji: w sprawie odmowy udostępnienia informacji o środowisku, w sprawie odmowy bądź wyrażenia zgody na wyłączenie informacji z udostępnienia we współpracy z właściwymi merytorycznie referatami.
  8. Wypełnianie kart informacyjnych w zakresie danych o dokumentach objętych publicznie dostępnym wykazem.
  9. Udostępnianie zainteresowanym informacji o środowisku i jego ochronie z zakresu działania referatu.
  10. Udział w opiniowaniu przedsięwzięć w toku prowadzonych przez pozostałe wydziały Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie.
  11. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.

Referat Efektywności Energetycznej – [K-EE]

Do zadań Referatu Efektywności Energetycznej należy w szczególności:

  1. Realizacja działań określonych w uchwale nr XXXI/438/17 Rady Miejskiej w Skawinie z dnia 21 czerwca 2017 roku w sprawie ustalenia zaleceń i kierunków działań dla Burmistrza Miasta i Gminy Skawina dotyczących wdrożenia procedur podejmowanych przy przekroczeniu dopuszczalnego stężenia pyłów zawieszonych.
  2. Realizacji zadań z zakresu redukcji zanieczyszczenia powierza i upowszechniania odnawialnych źródeł energii.
  3. Przeprowadzenie inwentaryzacji budynków wraz z oceną energetyczną budynku, stworzenie bazy danych i bieżące jej aktualizowanie.
  4. Koordynowanie realizacji projektów dotyczących ograniczenia niskiej emisji, termomodernizacji oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii, w tym kontakt z beneficjentami ostatecznymi projektów oraz wykonawcami.
  5. Prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej zachęcających do zastosowania rozwiązań mających na celu oszczędności zużycia energii oraz ograniczenie niskiej emisji.
  6. Udzielanie porad mieszkańcom w zakresie wymiany źródła c.o. i c.w.u. oraz zakresu modernizacji energetycznej budynków.
  7. Pomoc we wskazaniu mieszkańcom źródeł współfinansowania działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, w tym pomoc w prawidłowym wypełnieniu wniosku o dotację.
  8. Kontrole domowych kotłowni.
  9. Koordynacja i monitoring działań gminy w zakresie wdrażania lokalnego planu gospodarki niskoemisyjnej oraz Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla miasta i gminy Skawina.
  10. Opiniowanie oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego.
  11. Przygotowywanie materiałów w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną oraz zwiększających udział odnawialnych źródeł energii.
  12. Przygotowywanie lub opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie efektywności energetycznej, wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
  13. Opiniowanie planów inwestycji gminnych w częściach dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
  14. Gromadzenie danych o gospodarowaniu energią na terenie Gminy i analizowanie zapotrzebowania gminnych obiektów w media w celu prawidłowego doboru taryfy, optymalizacji zużycia, realnego obniżenia kosztów związanych z wydatkami na media energetyczne.
  15. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.

Referat Ochrony Środowiska – [OŚ]

Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:

  1. Realizacja ustawy o utrzymaniu czystości:
    1) prowadzenie postępowania w sprawie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej;
    2) kontrola zbiorników bezodpływowych, w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz przydomowych
    oczyszczalni ścieków w zakresie częstotliwości pozbywania się komunalnych osadów ściekowych;
    3) prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ewidencji zbiorników na nieczystości
    ciekłe;
    4) przyjmowanie zgłoszeń do eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków;
    5) przeprowadzanie akcji deratyzacji;
    6) obsługa systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie:
        a) przyjmowania interwencji dotyczących odbioru odpadów z nieruchomości oraz
    w sprawie przyjęcia odpadów w PSZOK w Skawinie oraz ich wyjaśnianie;
        b) przekazywanie podmiotowi odbierającemu odpady nowych nieruchomości oraz zmian ilości,
    częstotliwości odbieranych odpadów od przedsiębiorców;
        c) wyszukiwanie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych nieobjętych systemem, celem
    wyegzekwowania obowiązku złożenia deklaracji oraz wezwania w tym zakresie;
        d) kontrola nieruchomości w zakresie prawidłowej segregacji odpadów;
        e) kontrola nieruchomości w zakresie posiadania kompostownika i kompostowania odpadów ulegających
    biodegradacji;
        f) prowadzenie procedury likwidacji dzikich wysypisk na terenie Gminy;
        g) prowadzenie postępowań związanych z dzikimi wysypiskami zgłaszanymi
    w ramach Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz zgłoszeniami (odpady, ścieki)
    wprowadzonymi do portalu „ekomałopolska;
        h) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
        i) prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji naliczającej podwyższoną opłatę za gospodarowanie
    odpadami w przypadku braku segregacji odpadów komunalnych.
  2. Gospodarka odpadami komunalnymi, w tym m.in.:
    1) opracowania projektów uchwał wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie,
    w zakresie odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych;
    2) opracowania materiałów przetargowych na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
    3) nadzór i współpraca w realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od
    właścicieli nieruchomości i przyjmującym odpady (PSZOK);
    4) sprawozdawczość statystyczna z zakresu gospodarki komunalnej - przyjmowanie sprawozdań
    przedsiębiorców oraz sporządzanie sprawozdawczości Gminy w zakresie gospodarowania odpadami
    komunalnymi i nieczystościami ciekłymi przekazywane do UMWM, WIOŚ;
    5) wydawania zezwoleń w zakresie opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe oraz transportu
    nieczystości ciekłych (decyzja);
    6) prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od
    właścicieli nieruchomości oraz wpisów, wykreśleń do CEIDG dla przedsiębiorców odbierających odpady
    komunalne, a także opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących nieczystości ciekłe;
    7) kontrola przedsiębiorców posiadających wpis do działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
    komunalnych oraz przedsiębiorców opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących
    nieczystości ciekłe;
    8) tworzenie warunków do selektywnej zbiórki odpadów, w tym zbiórka przeterminowanych leków;
    9) usuwanie zwłok zwierzęcych;
    10) podawanie do publicznej wiadomości informacji o przedsiębiorcach zbierających zużyty sprzęt elektryczny
    i elektroniczny;
    11) edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami;
    12) realizacja zadań wynikających z regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie w szczególności
    egzekwowanie porządku na nieruchomościach, wyposażeniu nieruchomości w odpowiednią ilość
    pojemników do gromadzenia odpadów;
    13) wydawanie nakazu usunięcia odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania i magazynowania
    (decyzja);
    14) opiniowanie planu gospodarki odpadami dla województwa małopolskiego;
    15) realizacja programu usuwania odpadów azbestowych;
    16) odbiór odpadów z akcji porządkowych.
  3. Leśnictwo i łowiectwo, w tym m.in.:
    1) współdziałanie z nadleśnictwem w zakresie nadzoru nad zalesieniami, odnowieniami i pielęgnacją lasów;
    2) współdziałanie z kołami łowieckimi w zakresie gospodarki łowieckiej.
  4. Rolnictwo, w tym m.in.:
    1) udział w szacowaniu szkód w gospodarstwach rolnych w związku z niekorzystnymi warunkami
    atmosferycznymi;
    2) wydawanie zaświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa rolnego;
    3) wydawanie zaświadczeń o stażu pracy na roli;
    4) organizacja i przeprowadzanie badań statystycznych (spis rolny) oraz przeprowadzanie wyborów do Izby
    Rolniczej;
    5) współpraca z ARiMR i MODR w zakresie doradztwa rolniczego;
    6) wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi oraz prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem
    przepisów ustawy o uprawie maku i konopi;
    7) realizacja ustawy o ochronie roślin uprawnych w zakresie podejmowania działań wspólnie z właściwymi
    organami inspekcji w przypadkach bezpośrednich zagrożeń fito sanitarnych.
  5. Ochrona środowiska, w tym m.in.:
    1) opracowanie i realizacja Gminnego programu ochrony środowiska, sporządzanie sprawozdań;
    2) współdziałanie z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska, Urzędem Marszałkowskim, Starostą,
    Inspektorem Sanitarnym, PINB, Policja w zakresie kontroli zakładów będących uciążliwymi dla
    środowiska, w zakresie odpadów, hałasu i ścieków;
    3) współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim, Starostą dot. opiniowania pozwoleń, zezwoleń w zakresie
    wytwarzania, zbierania i przetwarzania odpadów;
    4) sporządzanie dokumentów rozliczeniowych związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska;
    5) koordynacja projektów dotyczących inwentaryzacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych lub
    zanieczyszczonych na terenie miasta Skawina;
    6) prowadzenie bazy azbestowej;
    7) przekazywanie danych z zakresu informacji o środowisku, dane o historycznych zanieczyszczeniach we
    współpracy z Regionalnym lub Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska;
    8) prowadzenie publicznie dostępnych wykazów zawierających informacje o środowisku i jego ochronie wraz
    z jego udostępnianiem w sprawie gospodarki odpadami i gospodarki wodno-ściekowej, decyzji
    nakazujących usunięcie odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczonego, wniosków o wpis i wpisy do
    rejestru działalności regulowanej, projektu programu ochrony środowiska, raportów z ich realizacji.
  6. Ochrona zwierząt, w tym m.in.:
    1) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, a w szczególności:
        a) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom;
        b) pomoc rannym, chorym dzikim zwierzętom;
        c) opracowywanie i realizacja programu zapobiegania bezdomności zwierząt;
        d) wydawanie decyzji na czasowe lub stałe odebranie właścicielowi zwierząt rażąco zaniedbanych lub
    okrutnie traktowanych;
        e) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;
        f) współdziałanie z organami z Wojewódzkim i Powiatowym Inspektoratem Weterynaryjnym
    w przypadkach podejrzenia o wystąpienie choroby zakaźnej u zwierząt (np. wścieklizna, ptasia grypa,
    zgnilec pszczół, ASF).
    2) utrzymanie Ośrodka Adopcyjnego dla bezdomnych zwierząt.
  7. Ochrona przyrody, w tym m.in.:
    1) zwalczanie roślin inwazyjnych (np. barszcz Sosnowskiego);
    2) współpraca z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w zakresie roślin, zwierząt i grzybów
    objętych ochroną gatunkową oraz utrzymania i ustanawiania form ochrony przyrody.
  8. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.