Rynek 14, parter - pok. 2 i 4


Wszelką korespondencję prosimy kierować na adres główny urzędu: urzad@gminaskawina.pl


STRUKTURA:

Referat Kształtowania Zieleni

ZAKRES  DZIAŁANIA:

Do zadań Wydziału Ochrony Środowiska należy w szczególności:


Realizacja ustawy o utrzymaniu czystości:

  1. prowadzenie postępowania w sprawie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej;
  2. kontrola zbiorników bezodpływowych, w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz przydomowych oczyszczalni ścieków w zakresie częstotliwości pozbywania się komunalnych osadów ściekowych;
  3. prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ewidencji zbiorników na nieczystości ciekłe;
  4. przyjmowanie zgłoszeń do eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków;
  5. przeprowadzanie akcji deratyzacji;
  6. obsługa systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie: 

a)  przyjmowania interwencji dotyczących odbioru odpadów z nieruchomości oraz w sprawie przyjęcia odpadów w PSZOK w Skawinie oraz ich wyjaśnianie;

b) weryfikacja deklaracji pod kątem ilości osób zamieszkujących oraz deklaracji pod kątem prawidłowej ilości pojemników na terenie nieruchomości niezamieszkałych (przedsiębiorcy) oraz wezwania w tym zakresie;

c) wyszukiwanie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych nieobjętych systemem, celem wyegzekwowania obowiązku złożenia deklaracji oraz wezwania w tym zakresie;

d) kontrola nieruchomości w zakresie prawidłowej segregacji odpadów;

e) kontrola nieruchomości w zakresie posiadania kompostownika i kompostowania odpadów ulegających biodegradacji;

f) prowadzenie procedury likwidacji dzikich wysypisk na terenie Gminy;

g) prowadzenie postępowań związanych z dzikimi wysypiskami zgłaszanymi w ramach Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz zgłoszeniami (odpady, ścieki) wprowadzonymi do portalu „ekomałopolska”;

h) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;

i) prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji naliczającej podwyższoną opłatę za gospodarowanie odpadami w przypadku braku segregacji odpadów komunalnych.


Gospodarka odpadami komunalnymi, w tym m.in.:

  1. opracowania projektów uchwał wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, w zakresie odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych;
  2. opracowania materiałów przetargowych na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
  3. nadzór i współpraca w realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości i przyjmującym odpady (PSZOK);
  4. sprawozdawczość statystyczna z zakresu gospodarki komunalnej - przyjmowanie sprawozdań przedsiębiorców oraz sporządzanie sprawozdawczości Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi przekazywane do UMWM, WIOŚ;
  5. wydawania zezwoleń w zakresie opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe oraz transportu nieczystości ciekłych (decyzja);
  6. prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz wpisów, wykreśleń do CEIDG dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne, a także opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących nieczystości ciekłe;
  7. kontrola przedsiębiorców posiadających wpis do działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz przedsiębiorców opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących nieczystości ciekłe;
  8. tworzenie warunków do selektywnej zbiórki odpadów, w tym zbiórka przeterminowanych leków;
  9. usuwanie zwłok zwierzęcych;
  10. podawanie do publicznej wiadomości informacji o przedsiębiorcach zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
  11. edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami;
  12. realizacja zadań wynikających z regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie w szczególności egzekwowanie porządku na nieruchomościach, wyposażeniu nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników do gromadzenia odpadów;
  13. wydawanie nakazu usunięcia odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania i magazynowania (decyzja);
  14. opiniowanie planu gospodarki odpadami dla województwa małopolskiego;
  15. realizacja programu usuwania odpadów azbestowych;
  16. odbiór odpadów z akcji porządkowych.


Leśnictwo i łowiectwo, w tym m.in.:

  1. współdziałanie z nadleśnictwem w zakresie nadzoru nad zalesieniami, odnowieniami i pielęgnacją lasów;
  2. współdziałanie z kołami łowieckimi w zakresie gospodarki łowieckiej.
     

Rolnictwo, w tym m.in.:

  1. udział w szacowaniu szkód w gospodarstwach rolnych w związku z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi;
  2. wydawanie zaświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa rolnego;
  3. wydawanie zaświadczeń o stażu pracy na roli;
  4. organizacja i przeprowadzanie badań statystycznych (spis rolny) oraz przeprowadzanie wyborów do Izby Rolniczej;
  5. współpraca z ARiMR i MODR w zakresie doradztwa rolniczego;
  6. wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi oraz prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o uprawie maku i konopi;
  7. realizacja ustawy o ochronie roślin uprawnych w zakresie podejmowania działań wspólnie z właściwymi organami inspekcji w przypadkach bezpośrednich zagrożeń fito sanitarnych.
     

Ochrona środowiska, w tym m.in.:

  1. opracowanie i realizacja Gminnego programu ochrony środowiska, sporządzanie sprawozdań;
  2. współdziałanie z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska, Urzędem Marszałkowskim, Starostą, Inspektorem Sanitarnym, PINB, Policja w zakresie kontroli zakładów będących uciążliwymi dla środowiska, w zakresie odpadów, hałasu i ścieków;
  3. współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim, Starostą dot. opiniowania pozwoleń, zezwoleń w zakresie wytwarzania, zbierania i przetwarzania odpadów;
  4. sporządzanie dokumentów rozliczeniowych związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska;
  5. koordynacja projektów dotyczących inwentaryzacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych lub zanieczyszczonych na terenie miasta Skawina;
  6. prowadzenie bazy azbestowej;
  7. przekazywanie danych z zakresu informacji o środowisku, dane o historycznych zanieczyszczeniach we współpracy z Regionalnym lub Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska;
  8. prowadzenie publicznie dostępnych wykazów zawierających informacje o środowisku i jego ochronie wraz z jego udostępnianiem w sprawie gospodarki odpadami i gospodarki wodno-ściekowej, decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczonego, wniosków o wpis i wpisy do rejestru działalności regulowanej, projektu programu ochrony środowiska, raportów z ich realizacji.
     

Ochrona przyrody w tym m.in.:

  1. wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów z terenów nieruchomości na wniosek osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej władającej nieruchomością oraz ustalanie opłat, (decyzja);
  2. prowadzenie postępowań w zakresie usuwania drzew bez wymaganego zezwolenia, oraz za naruszanie przepisów z zakresu ochrony przyrody(decyzja);
  3. przygotowanie dokumentacji na usuwanie drzew rosnących na terenach gminnych;
  4. nadzór nad zabytkowymi zespołami parkowymi;
  5. prowadzenie spraw związanych z pomnikami przyrody na terenie Gminy;
  6. prowadzenie publicznie dostępnych wykazów zwierających informacje o środowisku i jego ochronie wraz z jego udostępnianiem – decyzje (drzewa, gospodarka odpadami gospodarka wodno-ściekowa);
  7. zwalczanie roślin inwazyjnych (np. barszcz Sosnowskiego);
  8. współpraca z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w zakresie roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową oraz utrzymania i ustanawiania form ochrony przyrody.

Ochrona zwierząt, w tym m.in.:

1. realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, a w szczególności:

a) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom;
b) pomoc rannym, chorym dzikim zwierzętom
c) opracowywanie i realizacja programu zapobiegania bezdomności zwierząt;
d) wydawanie decyzji na czasowe lub stałe odebranie właścicielowi zwierząt rażąco zaniedbanych lub okrutnie traktowanych;
e) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;
f) współdziałanie z organami PIWet w przypadkach podejrzenia o wystąpienie choroby zakaźnej u zwierząt;
g) współdziałanie z organami z Wojewódzkim i Powiatowym Inspektoratem Weterynaryjnym w przypadkach podejrzenia o wystąpienie choroby zakaźnej u zwierząt (np. wścieklizna, ptasia grypa, zgnilec pszczół, ASF).

2. Utrzymanie Ośrodka Adopcyjnego dla bezdomnych zwierząt.



Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.