Rynek 14, parter - pok. 2 i 4
Wszelką korespondencję prosimy kierować na adres główny urzędu: urzad@gminaskawina.pl
STRUKTURA:
- Kierownik Wydziału: Barbara Ptak, pok. 4, tel.: 12 2770 153
- Joanna Karaś-Janik - główny specjalista, pok. 2, tel.:
- Agnieszka Chmielarczyk - inspektor, pok. 2, tel.: 12 2770 108
- Anna Droździewicz-Pala - inspektor, pok. 2, tel.:
- Karolina Witek-Porębska - podinspektor, pok. 2, tel.:12 2770 108
Referat Kształtowania Zieleni
- Kierownik Referatu Kształtowania Zieleni
Zastępca Kierownika Wydziału: Jolanta Miłek, tel.: 12 2770 106, pok. 4
- Marzena Apola - inspektor, pok. 2, tel.: 12 2770 150
- Joanna Lesiakowska-Tlałka, podinspektor, pok. 2, tel.: 12 2770 150
ZAKRES DZIAŁANIA:
Do zadań Wydziału Ochrony Środowiska należy w szczególności:
Realizacja ustawy o utrzymaniu czystości:
- prowadzenie postępowania w sprawie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej;
- kontrola zbiorników bezodpływowych, w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz przydomowych oczyszczalni ścieków w zakresie częstotliwości pozbywania się komunalnych osadów ściekowych;
- prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ewidencji zbiorników na nieczystości ciekłe;
- przyjmowanie zgłoszeń do eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków;
- przeprowadzanie akcji deratyzacji;
- obsługa systemu gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie:
a) przyjmowania interwencji dotyczących odbioru odpadów z nieruchomości oraz w sprawie przyjęcia odpadów w PSZOK w Skawinie oraz ich wyjaśnianie;
b) weryfikacja deklaracji pod kątem ilości osób zamieszkujących oraz deklaracji pod kątem prawidłowej ilości pojemników na terenie nieruchomości niezamieszkałych (przedsiębiorcy) oraz wezwania w tym zakresie;
c) wyszukiwanie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych nieobjętych systemem, celem wyegzekwowania obowiązku złożenia deklaracji oraz wezwania w tym zakresie;
d) kontrola nieruchomości w zakresie prawidłowej segregacji odpadów;
e) kontrola nieruchomości w zakresie posiadania kompostownika i kompostowania odpadów ulegających biodegradacji;
f) prowadzenie procedury likwidacji dzikich wysypisk na terenie Gminy;
g) prowadzenie postępowań związanych z dzikimi wysypiskami zgłaszanymi w ramach Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz zgłoszeniami (odpady, ścieki) wprowadzonymi do portalu „ekomałopolska”;
h) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
i) prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji naliczającej podwyższoną opłatę za gospodarowanie odpadami w przypadku braku segregacji odpadów komunalnych.
Gospodarka odpadami komunalnymi, w tym m.in.:
- opracowania projektów uchwał wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, w zakresie odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych;
- opracowania materiałów przetargowych na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
- nadzór i współpraca w realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości i przyjmującym odpady (PSZOK);
- sprawozdawczość statystyczna z zakresu gospodarki komunalnej - przyjmowanie sprawozdań przedsiębiorców oraz sporządzanie sprawozdawczości Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi przekazywane do UMWM, WIOŚ;
- wydawania zezwoleń w zakresie opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe oraz transportu nieczystości ciekłych (decyzja);
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz wpisów, wykreśleń do CEIDG dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne, a także opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących nieczystości ciekłe;
- kontrola przedsiębiorców posiadających wpis do działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz przedsiębiorców opróżniających zbiorniki bezodpływowe i transportujących nieczystości ciekłe;
- tworzenie warunków do selektywnej zbiórki odpadów, w tym zbiórka przeterminowanych leków;
- usuwanie zwłok zwierzęcych;
- podawanie do publicznej wiadomości informacji o przedsiębiorcach zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami;
- realizacja zadań wynikających z regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie w szczególności egzekwowanie porządku na nieruchomościach, wyposażeniu nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników do gromadzenia odpadów;
- wydawanie nakazu usunięcia odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania i magazynowania (decyzja);
- opiniowanie planu gospodarki odpadami dla województwa małopolskiego;
- realizacja programu usuwania odpadów azbestowych;
- odbiór odpadów z akcji porządkowych.
Leśnictwo i łowiectwo, w tym m.in.:
- współdziałanie z nadleśnictwem w zakresie nadzoru nad zalesieniami, odnowieniami i pielęgnacją lasów;
- współdziałanie z kołami łowieckimi w zakresie gospodarki łowieckiej.
Rolnictwo, w tym m.in.:
- udział w szacowaniu szkód w gospodarstwach rolnych w związku z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi;
- wydawanie zaświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa rolnego;
- wydawanie zaświadczeń o stażu pracy na roli;
- organizacja i przeprowadzanie badań statystycznych (spis rolny) oraz przeprowadzanie wyborów do Izby Rolniczej;
- współpraca z ARiMR i MODR w zakresie doradztwa rolniczego;
- wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi oraz prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o uprawie maku i konopi;
- realizacja ustawy o ochronie roślin uprawnych w zakresie podejmowania działań wspólnie z właściwymi organami inspekcji w przypadkach bezpośrednich zagrożeń fito sanitarnych.
Ochrona środowiska, w tym m.in.:
- opracowanie i realizacja Gminnego programu ochrony środowiska, sporządzanie sprawozdań;
- współdziałanie z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska, Urzędem Marszałkowskim, Starostą, Inspektorem Sanitarnym, PINB, Policja w zakresie kontroli zakładów będących uciążliwymi dla środowiska, w zakresie odpadów, hałasu i ścieków;
- współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim, Starostą dot. opiniowania pozwoleń, zezwoleń w zakresie wytwarzania, zbierania i przetwarzania odpadów;
- sporządzanie dokumentów rozliczeniowych związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska;
- koordynacja projektów dotyczących inwentaryzacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych lub zanieczyszczonych na terenie miasta Skawina;
- prowadzenie bazy azbestowej;
- przekazywanie danych z zakresu informacji o środowisku, dane o historycznych zanieczyszczeniach we współpracy z Regionalnym lub Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska;
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów zawierających informacje o środowisku i jego ochronie wraz z jego udostępnianiem w sprawie gospodarki odpadami i gospodarki wodno-ściekowej, decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczonego, wniosków o wpis i wpisy do rejestru działalności regulowanej, projektu programu ochrony środowiska, raportów z ich realizacji.
Ochrona przyrody w tym m.in.:
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów z terenów nieruchomości na wniosek osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej władającej nieruchomością oraz ustalanie opłat, (decyzja);
- prowadzenie postępowań w zakresie usuwania drzew bez wymaganego zezwolenia, oraz za naruszanie przepisów z zakresu ochrony przyrody(decyzja);
- przygotowanie dokumentacji na usuwanie drzew rosnących na terenach gminnych;
- nadzór nad zabytkowymi zespołami parkowymi;
- prowadzenie spraw związanych z pomnikami przyrody na terenie Gminy;
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów zwierających informacje o środowisku i jego ochronie wraz z jego udostępnianiem – decyzje (drzewa, gospodarka odpadami gospodarka wodno-ściekowa);
- zwalczanie roślin inwazyjnych (np. barszcz Sosnowskiego);
- współpraca z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w zakresie roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową oraz utrzymania i ustanawiania form ochrony przyrody.
Ochrona zwierząt, w tym m.in.:
1. realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, a w szczególności:
a) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom;
b) pomoc rannym, chorym dzikim zwierzętom
c) opracowywanie i realizacja programu zapobiegania bezdomności zwierząt;
d) wydawanie decyzji na czasowe lub stałe odebranie właścicielowi zwierząt rażąco zaniedbanych lub okrutnie traktowanych;
e) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;
f) współdziałanie z organami PIWet w przypadkach podejrzenia o wystąpienie choroby zakaźnej u zwierząt;
g) współdziałanie z organami z Wojewódzkim i Powiatowym Inspektoratem Weterynaryjnym w przypadkach podejrzenia o wystąpienie choroby zakaźnej u zwierząt (np. wścieklizna, ptasia grypa, zgnilec pszczół, ASF).
2. Utrzymanie Ośrodka Adopcyjnego dla bezdomnych zwierząt.
Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.