Menu
Procedury: stopnie zagrożenia
Działania krótkoterminowe wdrażane będą w sytuacjach ryzyka wystąpienia lub wystąpienia przekroczeń poziomów alarmowych, informowania i dopuszczalnych substancji w powietrzu. Ze względu na sposób uśredniania wyników pomiarów substancji w powietrzu, poziomy zagrożenia ustala się w oparciu o wartości stężeń pyłu PM10, ozonu oraz dwutlenków siarki i azotu.
Ustala się 3 stopnie zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza:
- I stopień zagrożenia (kod żółty),
- II stopień zagrożenia (kod pomarańczowy),
- III stopień zagrożenia (kod czerwony).
Wprowadzanie stopni zagrożenia zanieczyszczeniem odbywa się we współpracy służb Wojewody, Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i Marszałka Województwa Małopolskiego, przy wykorzystaniu informacji pochodzących ze stacji automatycznego monitoringu powietrza oraz systemu prognoz jakości powietrza.
1 stopień zagrożenia – kod żółty
Tryb i sposób ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń
1 stopień zagrożenia dla pyłu PM10 wprowadzany jest automatycznie w godzinach między 6:00
a 18:00, gdy średnie stężenie pyłu PM10 z ostatnich 12 godzin przekroczy 80 μg/m3. Po wprowadzeniu,
stopień zagrożenia obowiązuje do końca doby.
1 stopień zagrożenia dla ozonu wprowadzany jest automatycznie w godzinach między 6:00 a 18:00,
gdy średnie stężenie ozonu z ostatnich 8 godzin przekroczy 120 μg/m3. Po wprowadzeniu, stopień
zagrożenia obowiązuje do końca doby.
Stopień zagrożenia wyznaczany jest odrębnie dla każdego powiatu lub miasta na prawach powiatu
na podstawie średniego stężenia ze stacji monitoringowych GIOŚ zlokalizowanych w danym powiecie.
W przypadku powiatów, na terenie których nie są zlokalizowane stacje GIOŚ, wykorzystywane są dane
ze stacji uznanych przez GIOŚ za reprezentatywne dla obszaru danego powiatu.
1 stopień zagrożenia dla pyłu PM10 wprowadzany jest automatycznie w godzinach między 6:00
a 18:00, gdy średnie stężenie pyłu PM10 z ostatnich 12 godzin przekroczy 80 μg/m3. Po wprowadzeniu,
stopień zagrożenia obowiązuje do końca doby.
1 stopień zagrożenia dla ozonu wprowadzany jest automatycznie w godzinach między 6:00 a 18:00,
gdy średnie stężenie ozonu z ostatnich 8 godzin przekroczy 120 μg/m3. Po wprowadzeniu, stopień
zagrożenia obowiązuje do końca doby.
Stopień zagrożenia wyznaczany jest odrębnie dla każdego powiatu lub miasta na prawach powiatu
na podstawie średniego stężenia ze stacji monitoringowych GIOŚ zlokalizowanych w danym powiecie.
W przypadku powiatów, na terenie których nie są zlokalizowane stacje GIOŚ, wykorzystywane są dane
ze stacji uznanych przez GIOŚ za reprezentatywne dla obszaru danego powiatu.
Urząd Marszałkowski:
Publikuje komunikat na stronie internetowej https://powietrze.malopolska.pl/komunikaty
Umożliwia pobranie komunikatu poprzez newsletter e-mail oraz API dla aplikacji.
Umożliwia pobranie komunikatu poprzez newsletter e-mail oraz API dla aplikacji.
Urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe:
publikują komunikat na stronie internetowej gminy/powiatu.
publikują komunikat na stronie internetowej gminy/powiatu.
Działania krótkoterminowe
Obowiązki powszechne:
- Zakaz eksploatacji kominków i miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwa stałe, jeżeli nie
stanowią one jedynego źródła ogrzewania.
Zadania wójtów, burmistrzów i prezydentów miast:
- Obowiązek prowadzenia kontroli pod kątem spalania odpadów i przestrzegania wymagań
tzw. uchwały antysmogowej.
2 stopień zagrożenia – kod pomarańczowy
Tryb i sposób ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń
2 stopień zagrożenia dla pyłu PM10 lub ozonu wprowadzany jest na podstawie informacji Głównego
Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska:
- przekazuje komunikat do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- przekazuje komunikat do Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Klimatu,
- przekazuje komunikat do Urzędu Marszałkowskiego.
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego:
- powiadamia niezwłocznie społeczeństwo, w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie
województwa małopolskiego,
- przekazuje komunikat do właściwych powiatowych centrów zarządzania kryzysowego,
- publikuje komunikat w ramach Regionalnego Systemu Ostrzegania,
- przekazuje komunikat do mediów.
Powiatowe Centra Zarządzania Kryzysowego:
- przekazują komunikat do urzędów gmin na swoim obszarze,
- przekazują komunikat na adresy e-mail placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych
(szkół, przedszkoli, żłobków, domów dziecka itp.) oraz placówek ochrony
zdrowia i opieki społecznej,
- publikują komunikat na stronie internetowej powiatu.
Urzędy miast i gmin:
- publikują komunikat na stronie internetowej gminy.
Działania krótkoterminowe
Obowiązki powszechne:
- Zakaz aktywności dzieci i młodzieży uczących się w placówkach oświatowo-wychowawczych
i opiekuńczo-wychowawczych na zewnątrz.
- Zakaz stosowania dmuchaw do liści.
- Zakaz eksploatacji kominków i miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwa stałe, jeżeli nie
stanowią one jedynego źródła ogrzewania.
Zadania wójtów, burmistrzów i prezydentów miast:
- Obowiązek prowadzenia kontroli pod kątem spalania odpadów i przestrzegania wymagań tzw.
uchwały antysmogowej w wymiarze co najmniej 5 kontroli dziennie dla gmin o liczbie
mieszkańców do 20 tys., co najmniej 10 kontroli dziennie dla gmin o liczbie mieszkańców między
20 a 50 tys. oraz co najmniej 20 kontroli dziennie w pozostałych gminach.
3 stopień zagrożenia – kod czerwony
Tryb i sposób ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń
3 stopień zagrożenia dla pyłu PM10, ozonu lub dwutlenku azotu wprowadzany jest na podstawie
informacji Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska:
- przekazuje komunikat do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- przekazuje komunikat do Urzędu Marszałkowskiego,
- przekazuje komunikat do Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Klimatu,
- przekazuje komunikat do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego:
- powiadamia niezwłocznie społeczeństwo, w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie
województwa małopolskiego,
- przekazuje komunikat do właściwych powiatowych centrów zarządzania kryzysowego,
- publikuje komunikat w ramach Regionalnego Systemu Ostrzegania,
- wnioskuje do RCB o wysłanie ostrzeżeń SMS,
- przekazuje komunikat do mediów.
Powiatowe Centra Zarządzania Kryzysowego:
- przekazują komunikat do urzędów gmin na swoim obszarze,
- przekazują komunikat na adresy e-mail placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych
(szkół, przedszkoli, żłobków, domów dziecka itp.) oraz placówek ochrony
zdrowia i opieki społecznej,
- przekazują komunikat do podmiotów korzystających ze środowiska zobowiązanych na
podstawie pozwolenia na emisję gazów lub pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego
do podjęcia działań ograniczających emisję zanieczyszczeń,
- publikują komunikat na stronie internetowej powiatu.
Urzędy miast i gmin:
- publikują komunikat na stronie internetowej gminy.
Działania krótkoterminowe
Obowiązki powszechne:
- Zakaz aktywności dzieci i młodzieży uczących się w placówkach oświatowo-wychowawczych
i opiekuńczo-wychowawczych na zewnątrz.
- Zakaz eksploatacji kominków i miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwa stałe, jeżeli nie
stanowią one jedynego źródła ogrzewania.
- Zakaz eksploatacji urządzeń grzewczych na paliwa stałe (węgiel, biomasa) w przypadku
możliwości zastosowania alternatywnego ogrzewania.
- Zakaz stosowania dmuchaw do liści.
- Zakaz czyszczenia ulic na sucho z wyłączeniem urządzeń pracujących w systemie próżniowym,
m.in. redukujących zanieczyszczenia pyłowe.